با هر شیپوری خودتان را به دیوار آویزان نکنید!
یکی از مواردی که پروندههایی شکل میگیرد، کلاهبرداریهایی است که اشخاص سودجو از طریق سامانههایی مانند شیپور و دیوار انجام میدهند. یک کالا یا خدماتی اصلاً وجود خارجی ندارد ولی آنان با تبلیغاتی که انجام میدهند اشخاص را ترغیب به خرید آن کالا یا گرفتن خدمات و در ازای آن مبلغی را به عنوان بیعانه مطالبه میکنند، ولی پس از دریافت بیعانه دیگر پاسخگوی هیچ تماسی نیستند!
به گزارش تینار، چگونه یک خرید یا فروش ایمن داشته باشیم؟ این روزها چه روشهایی در کلاهبرداریهای اینترنتی باب شده است؟ کلاهبرداری هنگام خرید و فروش، چه اقسامی دارد؟ مجازات اینگونه جرائم چیست؟ چگونه از حقوق خود در برابر بزهکاران در معاملات دفاع کنیم؟ به اعتقاد کارشناسان، جرائم و کلاهبرداریهای گوناگون در خریدو فروشها که چه به صورت اینترنتی باشد، چه تلفنی و حتی به صورت حضوری، بیش از گذشته است. پس لازم است با برخی جرائم در خرید و فروش که نسبت به سایر جرائم در این حوزه بیشتر رخ میدهد، آشنایی پیدا کنیم. برای نگاه دقیقتر به موضوع و روشن شدن مخاطرات در این حوزه، با کارشناسی حقوقی به گفتگو نشستهایم. زینب عبدلی، قاضی دادگستری که گفتگو با «جوان» را پذیرفت، در این پرسشوپاسخ ما را یاری کرده است. باهم گفتگو با این بانوی قاضی را میخوانیم.
به گفته برخی از کارشناسان قضایی، یکی از مواردی که در خرید و فروشها مشکلساز است و پروندههایی که در ارتباط با آن به شعبه دادگاه میرسد، اخذ مبلغ، بیش از آن مبلغی است که از سوی فروشنده به خریدار گفته شده است. به نظر میرسد این موضوع در ارتباط با یکی از مراکز خرید در مرکز تهران بیشتر نیز مشاهده شده است! توضیح دهید چگونه میتوان گرفتار این نوع از کلاهبرداری نشد؟
متأسفانه تاکنون و البته به تازگی چندین مورد از این نوع کلاهبرداری به شعبه رسیده است. متأسفانه شاکی امکان اثبات دعوی مطرح شده را ندارد و معمولاً در نهایت متضرر میشود. به این ترتیب هم است که فروشنده مبلغی را به خریدار میگوید، مثلاً میگوید که فلان کالا ۵ میلیون تومان است، ولی در آخر به طور مثال ۵میلیونو ۸۰۰ هزار تومان کارت میکشد. معمولاً خریدار همان موقع مبلغ روی رسید تراکنش یا پیامک بانکی خود را چک نمیکند، برای همین ممکن است در یک فاصله زمانی چند ساعته یا چند روزه متوجه موضوع شود. در هر حال به دلیل اینکه خریدار هیچ شاهد یا فیلم و صدای ضبطشدهای هم برای اثبات ادعای خود ندارد، امکان اینکه بتواند مدرکی ارائه کند، خیلی پایین است، از این رو هم از نظر مالی متضرر میشود و هم اینکه در شکایتی که مطرح میکند ولی به نتیجه نمیرسد، ممکن است دچار ناراحتی مضاعف شود. شخصاً از اینکه در حوزه قضاوت نمیتوان برای این اشخاص کار زیادی انجام داد، متأسف میشوم.
این پروندههایی که اشاره کردید که بیشتر به شعبه شما می آید، مربوط به مراکز خرید خاصی است؟
بعضی از مراکز که آمدورفت بیشتری دارند، بیشتر به این موضوع مبتلا می شوند، از جمله پاساژ علاءالدین.
توصیه شما برای اینکه در دام این اشخاص گرفتار نشویم، چیست؟
اگر کسی برای خرید کالا یا دریافت خدماتی به جایی مراجعه میکند و قرار است با دستگاه پوز و کارت بانکی هزینه را پرداخت کند، رمز را خودش وارد کند و پیش از واردکردن رمز مبلغ را چک کند، یعنی مبلغی که قرار است بابت پرداخت آن کالا یا خدمات پرداخت کند، چک و سپس رمز را خودش وارد کند، چون دیده شده است که برخی فروشندگان یا ارائهکنندگان خدمات مبلغی بالاتر از مبلغ توافقشده را از کارت اشخاص برداشت میکنند و اثبات این موضوع که این مبلغ خارج از مبلغ توافقش شده بوده است، در مراجع قضایی دشوار است، پس سعی کنند مبلغ را چک کنند و رمز را نیز خودشان وارد کنند.
در ارتباط با خریدهای اینترنتی چه مواردی در پروندهها مشاهده میکنید؟
یکی دیگر از مواردی که پروندههایی را راهی شعبه میکند، کلاهبرداریهایی است که اشخاص سودجو از طریق سامانههایی مانند شیپور و دیوار انجام میدهند، به این صورت که یک کالا یا خدماتی اصلاً وجود خارجی ندارد ولی آنان با تبلیغاتی که انجام میدهند، اشخاص را ترغیب به خرید آن کالا یا گرفتن خدمات و در ازای آن مبلغی را به عنوان بیعانه مطالبه میکنند، ولی پس از دریافت بیعانه دیگر پاسخگوی هیچ تماسی نیستند! پس اشخاص تا زمانی که مطمئن نشدهاند کالا یا خدمات وجود خارجی دارد یا نه، از پرداخت هر نوع وجهی خودداری کنند. برای رفع این مشکل لازم است افراد با مراجعه مستقیم و حضوری و پس از ملاحظه آن کالا و خدمات مبلغ را واریز کنند.
با مشاهده کلاهبرداریهایی که در واریز وجه صورت میگیرد و شخص کلاهبردار مبلغ مورد نظر را از کارت شخص دیگری برداشت میکند و به حساب مالباخته دیگری میریزد، این روش اگر نامی دارد، ذکر کنید و اقدامی را که میتوان برای جلوگیری از این کارکرد، توضیح دهید.
بله، چنین موردی برای خیلی از افراد مشکل ایجاد کرده است و قربانی این موضوع شدهاند. برای همین اگر قرار است مبلغ را واریز کنند، کارت ملی شخص را ببینند و عکس کارت ملی را با چهره طرف که فروشنده است تطبیق دهند، سپس مبلغ را به کارت واریز کنند، چون متأسفانه یکی از روشهای کلاهبرداری که زیاد شده و به عنوان کلاهبرداری مثلثی از آن یاد میشود، به این صورت است که شخص مالباخته اول کالایی را برای فروش در اپلیکیشنی مانند دیوار قرار میدهد. شخص کلاهبردار با مالباخته تماس برقرار میکند و خواستار خرید آن کالا میشود. از مالباخته شماره حساب میخواهد، مالباخته نیز شماره حساب خود را به فرد میدهد و کالا را هم ارسال میکند. شخص کلاهبردار هم مبلغ را واریز میکند، یعنی مبلغ به حساب شاکی واریز میشود، اما این مبلغ، وجه مالباخته دیگری است، او نیز قربانی کلاهبرداری شده است، یعنی چگونه؟ به این صورت که شخص کلاهبردار در یک جای دیگر کالا یا خدماتی را ارائه میدهد و افراد را ترغیب میکند که آن را خریداری کنند. شخص مالباخته دوم یعنی کسی که وجه یا مبلغ خود را از دست داده است، این کالای صوری را خریداری میکند. شخص کلاهبردار نیز میگوید شما که میخواهید این کالا را خریداری کنید، پولش را به این حساب بزنید و شماره حساب مالباخته اول یعنی کسی که کالای خود را از دست داده است، به آن شخص میدهد. به این ترتیب دو شخص مالباخته مقابل یکدیگر قرار میگیرند و کلاهبردار نه به حسابش پولی آمده و نه پولی رفته است، ولی خودش صاحب کالایی شده، بدون آنکه ریالی بابت آن پرداخت کرده باشد.
در ارتباط با خرید خودرو چگونه ممکن است فریب بخوریم؟
یکی از این موارد، مصادیق دیگری از کلاهبرداری است که در بستر دیوار و نظایر آن انجام میشود و به این ترتیب است که عکس و مشخصات یک وسیله نقلیه برای فروش قرار داده میشود. به این ترتیب یک نفر خود را مالک وسیله نقلیه معرفی میکند. عکس و پلاک خودرو را روی سایت قرار میدهد و اشخاص را ترغیب به خرید آن خودرو میکند. از سوی دیگر شخص خریدار که درواقع مالباخته است و مورد کلاهبرداری واقع شده، از شخص فروشنده مدارک آن وسیله نقلیه را میخواهد و شخص کلاهبردار برای ایجاد اطمینان عکس یک کارت ملی جعلی و یک سند مالکیت جعلی را برای مالباخته میفرستد. به این ترتیب مالباخته هم مطمئن میشود که خودرو متعلق به فرد فروشنده است، چون عکس کارت ملی و سند ماشین با یکدیگر منطبق است، غافل از اینکه این عکسها جعلی هستند و مبلغی که برای بیعانه پرداخت میکند هم از دستش میرود! پس اگر قرار است اشخاص به صورت اینترنتی کالایی را خریداری کنند یا کالایی را به فروش برسانند، حتماً پیش از پرداخت مبلغ، به صورت حضوری چهره و عکس یا خود کارت ملی شخص را چک کنند و در صورتی که مطابقت وجود داشت، معامله را انجام دهند.
گاهی ممکن است رسید پرداخت وجه نیز جعلی باشد. در این رابطه چه رهنمودی دارید؟
مورد دیگر بحث فیشهای بانکی جعلی یا پیامکهای واریز وجه جعلی است که معمولاً در بستر معاملات اینترنتی صورت میگیرد، البته در معاملات حضوری هم دیده شده است. به این ترتیب که شخص کلاهبردار وسیلهای را خریداری و عکس یک فیش جعلی را برای طرف معامله خود ارسال میکند یا در گوشی خود به شخص نشان میدهد که ببینید من مبلغ را برای شما واریز کردهام. وسیله یا جنس مورد نظر را میگیرد و ممکن است فروشنده مالباخته پس از مدتی متوجه شود که هنوز پولی به حسابش نیامده است. وقتی پیگیری قضایی انجام میشود، متوجه این موضوع میشود که تصویر فیش جعلی بوده است و پیامکهایی که از طرف بدافزارهای طراحیشده ارسال شده، پیامکی جعلی بوده است، بنابراین زمانی که قرار است فروشنده از طریق کارت به کارت هزینهای را دریافت کند، حتماً باید از واریز وجه به حساب بانکی خود مطمئن شود. وقتی مطمئن شدکه وجه واریز شده است، سپس کالا را در اختیار خریدار قرار دهد.
در ارتباط با جابهجایی کالا در اپلیکیشنهای اینترنتی چه موضوعاتی وجود دارد؟
موارد دیگری که میتواند مشکلساز باشد، خرید از طریق اسنپباکسها یا اپلیکیشنهای نقل کالاهاست که بخواهیم کالایی را به جایی ارسال کنیم. دیده شده است متأسفانه افراد سودجو با حساب کاربری و نام و مشخصات شخصی دیگر در اپلیکیشنهای مربوط به حملونقل فعالیت میکنند. در واقع در پوشش شخص اصلی ثبتنامکننده در اپلیکیشنهای حمل و نقل، محموله را دریافت میکنند تا به مقصد برسانند و در این بین محموله را برمیدارند و در واقع تصرف میکنند و دسترسی به آنان از طریق قضایی دشوار خواهد بود. وقتی شخصی که در چنین اپلیکیشنهایی ثبت نام کرده است، احضار میکنیم، متوجه میشویم مدارک خود را اجاره داده و پورسانتی را دریافت میکند و شخصی با نام، مدارک و تسهیلات وی مشغول کار است.
برای جلوگیری از بزهدیدهشدن در این مورد چه کاری انجام دهیم؟
برای اینکه دچار خسرانی در اینباره نشویم لازم است زمانی که راننده که همان پیک است، برای دریافت محموله میآید، حتماً چهره او را با تصویر شخصی که به عنوان راننده در اپلیکیشن قرار داده شده است، تطبیق دهیم. هر گونه مغایرتی را باید گزارش دهیم و از تحویل هر گونه کالا به او خودداری کنیم.
تعویض کارت بانکی مشتری از مواردی است که به تازگی شکایاتی را در بر داشته است. این مورد را تبیین کنید.
نکته دیگر جابهجا کردن کارتهای بانکی است که در واقع شخص مشتری کارت عابربانک خودش را به شخص فروشنده میدهد که کالا یا خدماتی را دریافت کند و در آنجا شخص سودجو کارت عابربانک مالباخته را با کارت بانکی که مشابه آن است عوض میکند و کارت دیگری را به شاکی میدهد. با این ترفند شخص کلاهبردار هم کارت بانک را در اختیار دارد و هم رمز آن را و میتواند در مدت کوتاهی خیلی فوری حساب بانکی شخص را کوتاه کند.
راهحل این است که حتماً پس از دریافت کارت بانکی خود از فروشنده، کارت خود را چک کنیم. درست است؟
بله، وقتی کارت بانکی خود را تحویل فروشنده میدهیم، حتماً چک کنیم که کارتی که به ما تحویل داده شده، همان کارت خودمان باشد. این نیز بازمیگردد به موردی که پیشتر گفتم که رمز کارت بانکی را خودمان بزنیم.
در ارتباط با پارکینگها و پارک خودرو در آنها چطور؟ چه مشکلانی ممکن است برای ما رخ دهد؟
دیده شده است در جاهایی که متصدیان پارکینگهای وسایل نقلیه هستند، با کمک اشخاص دیگر مبادرت به سرقت خودرو یا موتورسیکلت اشخاص میکنند که در آن پارکینگ قرار داده شده است. در پارکینگهایی که معتبر است و مربوط به حمل و نقل عمومی شهرداری است کمتر این اتفاق میافتد، ولی پارکینگهایی که به طور شخصی اداره میشوند، ممکن است در این زمره قرار گیرند. زمانی که قرار است خودرو یا موتورسیکلت را تحویل پارکینگ دهید، حتماً برگه رسیدی که به امضای شخص متصدی باشد و اسم آن پارکینگ با اسمی که به شما میدهند، حتماً یکی باشد، یعنی نام پارکینگ که خودروی خود را به آن تحویل میدهید با نامی که در رسیدی که تحویل میگیرید، حتماً یکی باشد که اگر خدای ناکرده برای خودرو یا موتورسیکلت اتفاقی افتاده قابل رسیدگی و پیگیری قضایی باشد و بتوانید ثابت کنید وسیله نقلیه خود را در آن محل پارک کرده و تحویل متصدی آن پارکینگ دادهاید.
در تصادفات باید چه مواردی را مدنظر داشت؟ چنانچه خدای ناکرده تصادفی با خودرو یا موتورسیکلت رخ داد، راننده باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهد؟
اگر خدای ناکرده با موتور یا ماشین خود با عابری برخورد کردید و به نوعی تصادف جرحی اتفاق افتاد، حتماً با پلیس ۱۱۰ و اورژانس تماس بگیرید تا مراتب را صورتجلسه کنند. افسر کروکی بکشد و شخص به بیمارستان اعزام شود. تا جلوی سودجویی برخی از افراد گرفته شود. ممکن است برخی از این افراد سودجو صدماتی را به خود وارد کنند و به تصادف و شخصی که با آنان تصادف کرده منتسب کنند که ممکن است از قبل جراحت و آسیبهایی در بدن آنان باشد که تصادف صوری با خودروی شما ایجاد میکنند که آن جراحات را به تصادف با شما منتسب کنند، بنابراین اگر هر نوع تصادفی اتفاق افتاد، پلیس ۱۱۰ و اورژانس را مطلع کنید و با رسیدگی مرجع قضایی کار را جلو ببرید.
این روزها شاید کودکان کار بیشتری را میتوان دید که از رهگذران درخواست خرید کالایی را دارند که برای فروش در دست دارند، این مورد میتواند چه مسائلی را در بر داشته باشد که باید به آن بیشتر توجه کنیم؟
در مورد کودکان کار خیابانی که از افراد مطالبه وجه یا تقاضای خرید کالاهایشان را دارند، باید در نظر گرفت که تحت هیچ شرایطی نباید کمک مالی و نقدی به این افراد داشت. جنسی را نباید از آنان خرید. باید اعلام موقعیت این کودکان و نوجوانان را گزارش دهیم. به کار گرفتن اطفال زیر ۱۸ سال به کارهای اقتصادی و بهرهکشی اقتصادی جرمانگاری شده است و مرکز اورژانس اجتماعی با همکاری نیروی انتظامی مراجعه میکنند و در واقع شخصی را که این کودکان و نوجوانان برای او کار میکنند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی میکنند.
شاید کسی نتواند و درواقع این فرصت را نداشته باشد که اشخاص سودجویی را که این کودکان را به کار گرفتهاند، پیدا و به مراجع قضایی معرفی کند، در این صورت چه باید کرد؟
در هر حال این را باید در نظر گرفت که کمک کردن و خرید کردن ما از این کودکان ظلم در حق آنان است نه کمک به آنان. در واقع خیانت به آنان است نه لطف، برای همین هیچگونه کمکی به آنان نباید داشت و با مرکز اورژانس اجتماعی باید تماس گرفت.
در پایان اگر نکته یا موردی در تکمیل موضوع وجود دارد، بیان کنید.
نکته اصلی و کلی درباره تمامی مواردی که یاد شد این است که اگر کاری را میخواهید انجام دهید، قبلش اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرید. متأسفانه اغلب افراد اطلاعات و دانش حقوقی مردم بسیار ضعیف است و به طور معمول رغبتی هم برای افزایش این اطلاعات و مهارتهای حقوقی نشان نمیدهند. شاید هیچ تلاشی نداشته باشند که با افراد کاربلد همچون مشاوران حقوقی و وکلا مشورت بگیرند. متأسفانه با تصور اینکه همه چیز را خودشان میدانند و در واقع دچار یک جور خودبینی هستند، وارد معاملهای میشوند و به این ترتیب اقدامی انجام میدهند و حرفی میزنند که تبعات حقوقی برایشان خواهد داشت.
برداشت من این است که افزایش دانش حقوقی را راهحل اصلی در نظر میگیرید.
ما در مورد برخی از امور اطلاعاتی داریم، مانند ریاضیات و حساب و کتاب، اطلاعات حقوقی را نیز نباید دستکم گرفت و دانش حقوقی را باید بالا برد تا خدای ناکرده نه قربانی و نه مرتکب جرم شویم. همانطور که به صورت خانوادگی پزشکی داریم که برای مشکلات جسمی و روحی خود به او مراجعه میکنیم، شخص وکیلی یا شخصی را که اطلاعات حقوقی داشته باشد و بتواند راهنمای ما باشد هم مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم از طریق آن شخص اطلاعات حقوقی خود را بالا ببریم و از قربانیشدن و بزهدیدهشدن یا خدایناکرده بزهکارشدن خود جلوگیری کنیم.
پایان خبر تینار
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "با هر شیپوری خودتان را به دیوار آویزان نکنید!" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "با هر شیپوری خودتان را به دیوار آویزان نکنید!"، کلیک کنید.