علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر

در زمان‌های نه چندان دور، والدین تا هنگام تولد فرزند خود از جنسیت او اطلاعی نداشتند. خوشبختانه امروزه با قدرت علم، پیشرفت تکنولوژی و ساخت دستگاه‌های سونوگرافی، والدین می‌توانند بسیار زودتر از موعد تولد، از جنسیت فرزند خود مطلع شوند.

اما جنسیت بچه کی مشخص میشه؟ تعیین جنسیت، همواره برای والدین هیجان انگیز و جالب بوده است و بی صبرانه منتظر موعد آن هستند. آنها با علم به جنسیت نوزاد، می‌توانند لباس‌ها و وسایل او را به طور ویژه تهیه کنند و برای تعیین نام و دیگر نیازهای نوزاد برنامه‌ریزی داشته باشند. با این وجود در سونوگرافی نیز احتمال خطا وجود دارد، شاید این سوال شما هم باشد آیا ممکن است سونوگرافی در تعیین جنسیت، اشتباه کند؟

علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر

خطا در تعیین جنسیت نوزاد، برنامه‌ریزی والدین را دچار مشکل می‌کند. در این مقاله درمان به اشتباه سونوگرافی در تعیین جنسیت می پردازیم. اگر شما نیز چشم به راه فرزندی هستید، می توانید از خدمات مختلف درمان مانند ویزیت پزشک در منزل، ، سونداژ در منزل، آزمایش در منزل، و… استفاده کنید و در محیط امن خانه خود از سلامت مادر و فرزند و جنسیت فرزند خود مطلع شوید.

سونوگرافی چیست و چرا انجام می‌شود؟

همه ما بارها کلمه سونوگرافی را شنیده ایم و باکارایی آن تا حدودی آشنا هستیم. سونوگرافی یک دستگاه است که تصویر اندام ‌های داخلی بدن را نمایش می‌دهد. این دستگاه از امواج صوتی استفاده می‌کند، این امواج مانند اشعه ایکس مضر نیستند. دستگاه سونوگرافی به علم پزشکی در تشخیص بیماری یا سلامت مراجعان بسیار کمک کرده است

از رایج‌ترین کاربردهای دستگاه سونوگرافی در دوران بارداری است. انجام سونوگرافی هیچ ضرری برای مادر و جنین ندارد و با خیال راحت می توانید آن را انجام دهید.

امروزه سونوگرافی یکی از مهترین مراقبت‌های دوران بارداری محسوب می‌گردد. از دلایل انجام سونوگرافی، تعیین جنسیت نوزاد را می توان نام برد؛ اما مطمئنا می دانید سونوگرافی صرفا برای تعیین جنسیت نوزاد انجام نمی‌شود. با انجام سونوگرافی سن بارداری تعیین می شود. این موضوع در روند بارداری بسیار مهم است. رشد و نمو جنین با انجام سونوگرافی به دقت بررسی می‌شود. با انجام سونوگرافی از سلامت نوزاد نیز می‌توان مطمئن شد.

بهترین زمان تعیین جنسیت با سونوگرافی

یکی از مهمترین سوالات زنان باردار این است که چه زمان می‌توانند تعیین جنسیت نوزاد را انجام دهند؟ در هفته 11 تا 13 بارداری یا پایان سه ماه اول می توان تعیین جنسیت با سونوگرافی را انجام داد. اما باید به این نکته توجه کرد که در این زمان احتمال خطا نیز وجود دارد.

هفته‌های 18 تا 22 بارداری بهترین زمان تعیین جنسیت جنین است و دقت تعیین جنسیت نوزاد در این زمان بالا است.

گاهی والدین فکر می کنند در هفته های اول می‌توانند جنسیت جنین را تغییر دهند، اما بهتر است بدانید که در هنگام لقاح و ترکیب اسپرم و تخمک جنسیت نیز تعیین شده است و امکان تغییر جنسیت جنین وجود ندارد.

آیا سونوگرافی در تعیین جنسیت جنین خطا دارد؟

به سوال مهم این مقاله می رسیم: آیا سونوگرافی در تعیین جنسیت جنین خطا دارد؟ باید بدانید سونوگرافی اگر به شیوه‌ای صحیح انجام گیرد و تمام استانداردهای لازم رعایت شود. احتمال خطا در آن بسیار پایین است، هرچند برخی موارد نیز به طور طبیعی در سونوگرافی اختلال ایجاد می کند.

با وجود اینکه دقت سونوگرافی در تعیین جنسیت بالا است، اما احتمال خطا نیز در آن وجود دارد. دقت سونوگرافی در تعیین جنسیت جنین را در حدود 99 درصد برآورد کرده اند. اما مواردی وجود دارد که می‌تواند این دقت را دستخوش تغییر قرار دهد و احتمال خطا را بالا ببرد.

در بخش بعد با عواملی که موجب خطا در تعیین جنسیت جنین هنگام انجام سونوگرافی می شوند، آشنا می‌شویم.

عواملی که موجب خطای سونوگرافی در تعیین جنسیت نوزاد می‌شوند؟

باید بدانید عواملی وجود دارد که دقت انجام سونوگرافی را تحت شعاع قرار می‌دهد و احتمال خطا را زیاد می‌کند. با آشنایی با این عوامل ، شما می‌توانید اقداماتی انجام دهید و برخی از این موارد را برطرف کنید و در نتیجه دقت سونوگرافی را افزایش دهید. در بخش زیر این عوامل آورده شده است.

زمان نامناسب سونوگرافی:

زمان در انجام سونوگرافی، تعیین جنسیت بسیار مهم است. پس درگیر هیجانات هفته های ابتدایی نشوید، قبل از هفته 18 تا 20 بارداری اگر سونوگرافی تعیین جنسیت انجام دهید، ممکن است با خطا روبرو شود. دستگاه تناسلی خارجی جنین پسر در هفته سیزدهم شکل می گیرد، اگر پیش از آن سونوگرافی انجام شود، دقیق نخواهد بود. برای اطمینان کامل در هفته 20 بارداری مجددا سونوگرافی را انجام دهید.

تخصص و تجربه :

همه ما هنگامی می‌خواهیم امری درمانی را انجام دهیم، درباره پزشک و مرکز درمانی تحقیق می کنیم تا از تخصص و تجربه آنها مطمئن شویم. تخصص و تجربه کادر درمان در ابعاد مختلف درمانی همیشه بسیار اهمیت داشته است. در انجام سونوگرافی نیز تخصص تکنسین یا پزشک مهم است و اگر کادر درمان تخصص لازم را نداشته باشد،  ممکن است در تعیین جنسیت دچار خطا شود.

تکنسین یا پزشک متخصص، با مهارت بالا از تجهیزات سونوگرافی استفاده می‌کند و جنسیت جنین را با مهارت و دقت بالا تشخیص می‌دهد. توصیه می کنیم حتما از تکنسین و پزشک متخصص برای انجام سونوگرافی تعیین جنسیت کمک بگیرید و اهمیت این موضوع را نادیده نگیرید.

موقعیت جنین در رحم مادر :

یکی از مهمترین دلایلی که نمی‌توان جنسیت نوزاد را با دقت تعیین کرد، موقعیت قرار گرفتن جنین در رحم مادر است. موقعیت جنین می تواند اندام جنسی را بپوشاند و از دید خارج کند، در این شرایط پزشک و تکنسین نمی تواند به طور دقیق جنسیت جنین را تشخیص دهد.

همچنین وجود جفت نیز تاثیرگذار است. اگر جفت در جلوی جنین وجود داشته باشد نیز سونوگرافی نمی‌تواند انجام شود یا دقیق باشد.

اگر جنین به پشت خوابیده باشد یا در حال چرخش باشد، همچنین اگر با دست‌ها و پاها اندام جنسی را پوشانده باشد. سونوگرافی تعیین جنسیت با مشکل روبرو می شود. پزشک در این شرایط سونوگرافی را به جلسه دیگری موکول می کند.

اضافه وزن مادر :

اضافه وزن مادران نیز می تواند سونوگرافی دقیق را مختل کند. مادرانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، شاید سونوگرافی تعیین جنسیت دقیقی را نتوانند انجام دهند و انجام سونوگرافی دشوار گردد. چرا که چربی ممکن است جلوی دید را بگیرد و مانع از تصویربرداری واضح از اندام های داخلی بدن گردد.

بارداری چند قلویی:

یکی از دیگر دلایل خطای سونوگرافی بارداری چندقلویی است. گاهی مادر چند قلو باردار است، در این شرایط، ممکن است جنین ها یکدیگر را بپوشانند و اندام تناسلی پنهان بماند. پس بارداری چند قلویی ممکن است از دقت سونوگرافی بکاهد.

نفخ و گاز :

وجود نفخ و گاز که در دوران بارداری طبیعی است، می تواند فضایی تیره را به وجود آورد و تشخیص جنسیت جنین را با مشکل مواجه کند.

کمی مایع آمنیوتیک :

مایع آمنیوتیک دوازده روز پس از لقاح در رحم تشکیل می شود، اگر مایع آمنیوتیک در رحم کم باشد، تصویر سونوگرافی به روشنی منعکس نمی شود و جنسیت جنین با دقت مشخص نمی شود.

چگونه دقت سونوگرافی را بالا ببریم؟

تا اینجا با عوامل خطا در انجام سونوگرافی آشنا شدیم با انجام موارد زیر می توانید دقت سونوگرافی را بالا ببرید.

  • از تکنسین و پزشک متخصص کمک بگیرید. پزشک با تجربه، سونوگرافی را به صورت حرفه ای انجام می‌دهد و نتایج را به خوبی تفسیر می کند.
  • حتما سونوگرافی را در مراکز معتبری که تجهیزات به روز و کافی دارند؛ انجام دهید. توجه داشته باشید که دستگاه های کهنه و فرسوده سونوگرافی تشخیص دقیقی را انجام نمی دهند و ممکن است تشخیص آن با خطا همراه شود. از تکنسین و پزشک متخصص نیز برخوردار هستند. دستگاه معتبر و کادر درمان حرفه ای می تواند تشخیص جنسیت خوبی را رقم بزند.
  • سونوگرافی را در سن بارداری مناسبی انجام دهید تا تشخیص مطمئنی صورت گیرد.
  • اگر جنین در موقعیت مناسبی قرار نداشت. با نظر پزشک سونوگرافی را در زمان دیگری انجام دهید. تا تغییر موقعیت جنین در رحم مادر، می توان جنسیت او را تشخیص داد.

مشخصات جنین پسر در سونوگرافی

جنین پسر ویژگی های خاصی دارد که در نتایج سونوگرافی مشخص می شود.

: برجستگی تناسلی با زاویه بیشتر از ۳۰ درجه به بالا نشانه جنین پسر است. اگر زاویه بین ۱۰ تا ۳۰ درجه باشد، به طور دقیق نمی‌توان جنسیت نوزاد را تشخیص داد.

اندام تناسلی : اندام تناسلی مردانه در هفته هجده تا بیستم کاملا مشخص است که نشانه جنین پسر است.

ادرار به سوی بالا : گاهی ادرار جنین به سمت بالا است که نشانه جنین پسر است و از این طریق نیز می‌توان جنسیت را تشخیص داد.

مشخصات جنین دختر در سونوگرافی

جنین دختر نیز ویژگی های خاص خود را دارد که با این نشانه های می توان آن را از جنین پسر تشخیص داد.

علامت همبرگر : لابیا و کلیتوریس در سونوگرافی با اصطلاح همبرگر شناخته می شود، لابیه مانند نان همبرگر و کلیتوریس مانند همبرگر است. این علامت نشانه جنین دختر است.

علامت ساژیتال : جنین دختر و پسر هر دو، علامت ساژیتال دارند. حدودا در هفته ۱۳ بارداری یک برجستگی یا برآمدگی تناسلی بین پاهای جنین مشاهده می شود. ، زاویه این برجستگی اگر به نسبت ستون فقرات از ۱۰ درجه کمتر اشد، جنین دختر است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "علت اشتباه سونوگرافی در تشخیص جنسیت جنین دختر و پسر"، کلیک کنید.