فیلم زیر دریاچه نقره ای (Under the Silver Lake) | نقد و بررسی

فیلم زیر دریاچه نقره ای (Under the Silver Lake) | نقد و بررسی

معرفی فیلم زیر دریاچه نقره ای (Under the Silver Lake)

فیلم «زیر دریاچه نقره ای» (Under the Silver Lake) اثری سوررئال و نئو-نوآر به کارگردانی دیوید رابرت میچل است که مخاطب را به سفری پر رمز و راز در زیر پوست لس آنجلس مدرن می برد. این فیلم با داستانی پیچیده و نمادین، پرسش هایی عمیق درباره واقعیت، توهم و جستجوی معنا در دنیای معاصر مطرح می کند. با ورود به جهان «زیر دریاچه نقره ای»، آماده کشف لایه های پنهان و رمزهای ناگفته ای باشید که شاید هرگز پاسخی قطعی برایشان نیابید.

«زیر دریاچه نقره ای»، محصول سال ۲۰۱۸، اثری از دیوید رابرت میچل است که پیش از این با فیلم ترسناک و تحسین شده «او تعقیب می کند» (It Follows) شناخته شده بود. این فیلم با بازی درخشان اندرو گارفیلد در نقش سم، قهرمان سرگردان و پارانویید داستان، به دلیل سبک منحصربه فرد و روایت غیرخطی اش، از همان ابتدا توجه منتقدان و علاقه مندان به سینمای متفاوت را به خود جلب کرد. «زیر دریاچه نقره ای» نه تنها یک فیلم معمایی ساده نیست، بلکه آینه ای تمام نما از پریشانی های روانی، تئوری های توطئه و فرهنگ پاپ در هزاره جدید است. با ما همراه باشید تا به اعماق این اثر مرموز و پرچالش سفر کنیم و جنبه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

شناسنامه فیلم: نگاهی سریع به جزئیات

«زیر دریاچه نقره ای» با ترکیبی جسورانه از ژانرهای مختلف، تجربه ای تازه را برای مخاطبان رقم می زند. اطلاعات کلیدی این فیلم در جدول زیر ارائه شده اند:

عنوان جزئیات
نام کامل Under the Silver Lake (زیر دریاچه نقره ای)
سال ساخت ۲۰۱۸
کشور سازنده ایالات متحده آمریکا
مدت زمان ۱۳۹ دقیقه
ژانرها سوررئال، نئو-نوآر، کمدی سیاه، کمدی-درام، مهیج
کارگردان و نویسنده دیوید رابرت میچل
بازیگران اصلی اندرو گارفیلد (در نقش سم)، رایلی کیئو (در نقش سارا)، توفر گریس
شرکت پخش A24
امتیاز راتن تومیتوز (میانگین) ۵۸٪ (بر اساس ۱۵۹ نقد)
امتیاز متاکریتیک (میانگین) ۶۰/۱۰۰ (بر اساس ۳۱ نقد)

این فیلم در هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و در بخش رقابتی نخل طلا حضور داشت. «زیر دریاچه نقره ای» بازخوردهای متناقضی از سوی منتقدان دریافت کرد؛ در حالی که عده ای کارگردانی، موسیقی متن، فیلم برداری و بازی گارفیلد را تحسین کردند، برخی دیگر فیلمنامه را بیش از حد گیج کننده، نمادپرداز و فاقد عمق کافی دانستند. با این وجود، فیلم به سرعت به یک اثر کالت تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد که به دنبال رمزگشایی از لایه های پنهان آن بودند.

خلاصه داستان: آغاز یک توهم یا کشف حقیقت؟

داستان فیلم Under the Silver Lake در لس آنجلس سال ۲۰۱۱ جریان دارد و حول محور شخصیتی به نام سم (با بازی اندرو گارفیلد)، مردی سی وسه ساله و بی هدف می گردد. سم، که در پرداخت اجاره خانه اش نیز با مشکل روبه رو است، بیشتر وقت خود را صرف گشت وگذار در شهر، تماشای فیلم و دنبال کردن تئوری های توطئه می کند. او شیفته نمادهای پنهان در فرهنگ عامه و ایده های عجیب و غریب است.

زندگی بی روح سم زمانی دستخوش تغییر می شود که با همسایه جدید و مرموزش، سارا (با بازی رایلی کیئو) آشنا می شود. سارا دختری زیبا و جذاب است که سم به سرعت شیفته او می شود. پس از یک شب ملاقات و گپ وگفت کوتاه، سارا به طور ناگهانی و بدون هیچ توضیحی ناپدید می شود. این اتفاق، جرقه ای در ذهن سم می زند و او را به سوی یک تحقیقات شخصی و وسواس گونه سوق می دهد.

جستجوی سم برای یافتن سارا، او را به گوشه وکنار لس آنجلس، از محافل رازآلود و مهمانی های عجیب وغریب گرفته تا کلوپ های زیرزمینی و عماراتی باشکوه، می کشاند. او در این مسیر با شخصیت های عجیب وغریبی روبه رو می شود و سرنخ هایی را دنبال می کند که به نظر می رسد به تئوری های توطئه، کدهای مخفی و نمادهای پنهان در شهر ارتباط دارند. در طول این سفر، مرز میان واقعیت و خیال، حقیقت و وهم، به تدریج برای سم و مخاطب محو می شود.

داستان زیر دریاچه نقره ای به عمد گیج کننده و غیرخطی است و مخاطب را به چالش می کشد تا خودش قطعات پازل را کنار هم بگذارد. فیلم با هر قدم سم، لایه ای جدید از رازهای پنهان لس آنجلس را برملا می کند، اما هرگز پاسخی قاطع و ساده ارائه نمی دهد. در واقع، این خلاصه داستان تنها نوک کوه یخ را نشان می دهد و برای درک واقعی پیچیدگی های فیلم، باید خودتان را در دنیای آن غرق کنید.

سفر در ذهن سم: کارآگاه پست مدرن

شخصیت سم در فیلم Under the Silver Lake، نه تنها قهرمان داستان، بلکه نمادی از انسان مدرن است که در دوران پست مدرنیسم زندگی می کند. او جوانی سی وسه ساله، سرگردان، بی هدف و غرق در ملال است که در لس آنجلس پر زرق وبرق، اما در عین حال پوچ و بی معنا، روزگار می گذراند. سم به هیچ چیز خاصی پایبند نیست و از پرداخت اجاره خانه اش سر باز می زند، اما در عین حال، عطشی سیری ناپذیر برای کشف معنا و حل معماهای پنهان دارد.

یکی از ویژگی های برجسته سم، نقش او به عنوان یک «چشم چران» یا «voyeur» است. او از طریق دوربین دوچشمی اش به زندگی همسایگانش، به ویژه زنان، نگاه می کند. این جنبه از شخصیت سم، ارجاعی آشکار به فیلم های کلاسیک هیچکاک، به خصوص «پنجره عقبی» (Rear Window) است. با این تفاوت که سم هیچکاکی در خانه اش زندانی نیست، بلکه از روی بی حوصلگی و میل به یافتن «سوژه ای جذاب»، به این کار روی می آورد.

جهان بینی سم به شدت تحت تأثیر فرهنگ پاپ، بازی های ویدیویی، موسیقی و فیلم های کلاسیک قرار دارد. خانه او پر از پوسترهای فیلم های نوآر و ارجاعاتی به هنرمندانی چون کرت کوبین و اندی وارهول است. او نه یک کارآگاه کلاسیک، بلکه یک «کارآگاه پست مدرن» است؛ کسی که با الهام از فیلم هایی که دیده و تئوری هایی که شنیده، سعی می کند دنیای اطرافش را رمزگشایی کند. این ترکیب، باعث می شود سم به جای حل معما، خود بخشی از یک معمای بزرگ تر شود.

اندرو گارفیلد در زیر دریاچه نقره ای، با بازی فوق العاده اش، موفق شده پیچیدگی ها و چندوجهی بودن شخصیت سم را به خوبی به تصویر بکشد. او نه تنها یک مرد عاشق پیشه نیست، بلکه انسانی است که به دلیل عشقش به معما و میل به فرار از انفعال پست مدرن، وارد یک ماجراجویی بی بازگشت می شود. پارانویا و شک او به همه چیز، او را وادار می کند تا به دنبال الگوها و ارتباطات پنهان در هر گوشه از شهر باشد. این جستجو، در نهایت او را به درک دیگری از واقعیت می رساند که شاید برای مخاطب نیز تکان دهنده باشد.

«زیر دریاچه نقره ای» با جسارت و بی پروا، مخاطب را به چالش می کشد تا خودش را در هزارتوی واقعیت و توهم غرق کند و به دنبال معنا در بی معنایی باشد. این فیلم نه تنها یک اثر سینمایی، بلکه یک تجربه فکری عمیق است که تا مدت ها ذهن شما را درگیر خواهد کرد.

دایره المعارف نمادها و ارجاعات: لس آنجلس زیرین

مضامین Under the Silver Lake و لایه های معنایی آن، به قدری پیچیده و غنی هستند که می توان آن را دایره المعارفی از نمادها و ارجاعات دانست. دیوید رابرت میچل با زیرکی تمام، کدهای پنهان و اشارات فرهنگی را در تار و پود فیلم تنیده است.

تئوری های توطئه و رازهای پنهان

مهم ترین لایه فیلم، حضور پررنگ تئوری های توطئه است. از «قاتل سگ ها» که حیوانات خانگی را می کشد و سازهای موسیقی را می دزدد، تا سازمان های مخفی که جهان را اداره می کنند، سم در هر لحظه به دنبال یک ارتباط پنهان است. فیلم نشان می دهد که چگونه تئوری های توطئه می توانند برای انسان های سرگردان، معنایی ساختگی ایجاد کنند و جایگزین واقعیت شوند. این تئوری ها، نه تنها بخشی از داستان، بلکه محوری برای تئوری توطئه در Under the Silver Lake و درگیری های ذهنی سم هستند.

فرهنگ پاپ و سینمای نوآر کلاسیک

«زیر دریاچه نقره ای» ادای دینی تمام عیار به تاریخ سینما و فرهنگ پاپ است. ارجاعات به فیلم های هیچکاک (مانند «پنجره عقبی» و «سرگیجه»)، حضور شخصیت هایی که یادآور ستارگان کلاسیک هالیوود هستند، و نمادهایی از پلی بوی و موسیقی کرت کوبین، همگی جهان فیلم را غنی تر می کنند. این فیلم یک نئو نوآر سوررئال است که قواعد ژانر را به بازی می گیرد و با رویکردی پست مدرن به آن ها نگاه می کند. شخصیت سم خود یک سینه فیل است و با دیدن و درک کردن فیلم های گذشته، سعی می کند معمای حال را حل کند.

نمادهای کلیدی: از کدهای مخفی تا جغد بوسه

فیلم پر از نمادهای مرموز است:

  • کدهای مخفی: رمز کوپیاله، کد مورس (در آتش بازی ها)، نماد «ساکت بمان» که سم در آپارتمان سارا می یابد، همگی به پیچیدگی و لایه های پنهان داستان اشاره دارند.
  • جغد بوسه (Owl’s Kiss): این شخصیت مرموز و ترسناک با ماسک جغد، نمادی از خطر و رازهای ناگفته است که سم را در طول مسیرش دنبال می کند و به نظر می رسد به یک نیروی مخفی و شیطانی اشاره دارد.
  • نقشه لس آنجلس در جعبه غلات: نمادی از توطئه ای بزرگ تر و نقشی که هر شیء بی اهمیت می تواند در کشف حقیقت داشته باشد.

نقش زنان: رویکردی بحث برانگیز

یکی از مضامین Under the Silver Lake که مورد بحث و انتقاد بسیاری از منتقدان قرار گرفت، نحوه به تصویر کشیدن زنان در فیلم است. از سارا که به طور ناگهانی ناپدید می شود تا سایر زنانی که سم در طول جستجوی خود با آن ها ملاقات می کند، همگی به نظر می رسد در یک سیستم بزرگ تر و مردسالارانه هالیوود، قربانی یا ابزاری برای مقاصد دیگران هستند. این رویکرد، در حالی که برای برخی آزاردهنده بود، برای برخی دیگر نقدی بر جامعه مصرف گرا و مردمحور هالیوود تلقی شد.

لس آنجلس: شهر به مثابه یک شخصیت

شهر لس آنجلس خود به یک شخصیت در فیلم تبدیل می شود. از محله سیلور لیک تا رصدخانه گریفیث، دخمه های زیرزمینی و کلوب های شبانه، هر مکان داستانی برای گفتن دارد. لس آنجلس نه تنها پس زمینه داستان، بلکه هزارتویی است که سم در آن گم می شود و به دنبال یافتن حقیقت می گردد. این شهر، با ظاهر فریبنده و باطن پنهانش، نمادی از توهم و واقعیت درهم تنیده است.

مضامین فلسفی: پوچی و بیگانگی

فیلم با طرح سوالاتی درباره پوچی، بیگانگی و تلاش انسان برای یافتن ارتباط در دنیایی از اطلاعات بی معنی، به مضامین فلسفی عمیقی می پردازد. سم نمادی از انسان مدرن است که در میان انبوهی از اطلاعات و نمادها، در تلاش برای یافتن یک معنی و هدف نهایی است، اما در نهایت با بی معنایی مواجه می شود.

امضای کارگردان: سبک بصری و صوتی دیوید رابرت میچل

دیوید رابرت میچل، کارگردان Under the Silver Lake، با امضای هنری خاص خود، این فیلم را به اثری برجسته و متفاوت تبدیل کرده است. سبک کارگردانی او ترکیبی ماهرانه از ژانرهای مختلف است که حس دلهره، پارانویا و رمزآلود بودن را به خوبی به مخاطب منتقل می کند. میچل با جسارت، قواعد ژانر را در هم می شکند و یک دنیای سینمایی خاص خود را می آفریند.

یکی از نقاط قوت فیلم، سینماتوگرافی (Michael Gioulakis) آن است. قاب بندی های اسکوپ، استفاده از نور و سایه، و پالت رنگی خاص، به فیلم حس و حالی نوآر کلاسیک می دهد، اما در عین حال فضایی سوررئال و مدرن را حفظ می کند. هر صحنه با دقت طراحی شده تا وضعیت روانی سم را بازتاب دهد و مخاطب را در فضای ذهنی او غرق کند. لس آنجلس در قاب دوربین میچل، شهری زیبا اما در عین حال تاریک و پر از راز به نظر می رسد.

نقش موسیقی متن Under the Silver Lake در اتمسفرسازی فیلم بی بدیل است. دیزسترپیس (Disasterpeace)، آهنگساز فیلم قبلی میچل، «او تعقیب می کند»، بار دیگر با میچل همکاری کرده و اثری فراموش نشدنی خلق کرده است. موسیقی متن، با الهام از آهنگسازان نوآر کلاسیک و با رویکردی مدرن، حس تعلیق، رمزآلود بودن و گاهی مالیخولیا را تقویت می کند. موسیقی در «زیر دریاچه نقره ای» نه تنها یک پس زمینه صوتی، بلکه یک عنصر داستانی مهم است که به رمزگشایی کدهای پنهان فیلم کمک می کند و فضایی منحصر به فرد ایجاد می کند.

سبک میچل در این فیلم، از بهترین فیلم های دیوید رابرت میچل محسوب می شود، با «او تعقیب می کند» قابل مقایسه است. هر دو فیلم از فضای خاص و موسیقی متن قوی برای ایجاد حسی از تعلیق و رمزآلود بودن استفاده می کنند، اما «زیر دریاچه نقره ای» قدمی فراتر می گذارد و در لایه های داستانی و نمادپردازی، پیچیدگی بیشتری را به نمایش می گذارد. او با کارگردانی خود، مخاطب را به سفری دعوت می کند که در آن مرز میان واقعیت و خیال به طرز مرموزی محو می شود و هر صحنه، می تواند حاوی کدهای پنهان و معانی عمیق تر باشد.

بازخوردها: از تحسین تا انتقاد، و ظهور یک کالت

فیلم Under the Silver Lake پس از نمایش اولیه در جشنواره کن، با بازخوردهای متفاوتی از سوی منتقدان روبه رو شد که نشان دهنده ماهیت چالش برانگیز و غیرمتعارف آن است. این فیلم یا مورد تحسین قرار گرفت و یا با انتقادهای تندی مواجه شد، اما هرگز بی تفاوت باقی نماند.

واکنش منتقدان و بازخوردهای متناقض

برخی منتقدان، نقد فیلم Under the Silver Lake را مثبت ارزیابی کردند و آن را اثری جاه طلبانه، نبوغ آمیز و هوشمندانه خواندند. آن ها از کارگردانی دیوید رابرت میچل، فیلم برداری بی نظیر، موسیقی متن خاص و بازی درخشان اندرو گارفیلد تمجید کردند. جاشوا راثکاف از تایم اوت فیلم را «هیپنوتیزمی، مارپیچ و سرخوشانه بالا» توصیف کرد و آن را اثری دانست که «جاه طلبی اش ارزش گرامی داشتن را دارد.» اریک کوهن از ایندی وایر نیز آن را «درامی عجیب و غریب و تکان دهنده» خواند که بر «شگفتی مداوم گارفیلد» استوار است.

در مقابل، بسیاری از منتقدان دیگر، فیلم را بیش از حد پیچیده، گیج کننده، طولانی و پر از نمادهای بی معنا دانستند. آن ها معتقد بودند که فیلم به جای ارائه یک روایت منسجم، به مجموعه ای از ارجاعات و تئوری های توطئه تبدیل شده است که فاقد عمق عاطفی یا پیامی روشن است. امیلی یوشیدا از والچر، به نحوه به تصویر کشیدن زنان در فیلم اعتراض کرد و آن را «تصوری پیش پا افتاده» برای یک فیلم جاه طلبانه دانست. بیلگه ابیری از ویلج ویس نیز با وجود تحسین بازی گارفیلد، اشاره کرد که فیلم فاقد «اتمسفر، تنش یا درگیری عاطفی» است.

جوایز و افتخارات

با وجود بازخوردهای متناقض، Under the Silver Lake در برخی جشنواره ها مورد توجه قرار گرفت و جوایزی نیز کسب کرد. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم های فوق العاده نوشاتل در سوئیس، جایزه جوانان دنی-دو-روژمون را دریافت کرد. همچنین در جشنواره فیلم سیتخس، تقدیر ویژه جایزه منتقدان خوزه لوئیس گوارنر به آن تعلق گرفت. این جوایز نشان می دهد که فیلم با وجود دشواری هایش، توانسته نظر هیئت های داوری و منتقدان خاص را به خود جلب کند.

چرایی تبدیل شدن به یک فیلم کالت

یکی از جذاب ترین جنبه های «زیر دریاچه نقره ای»، پدیده «کالت فالووینگ» است که پس از اکران فیلم شکل گرفت. با اینکه فیلم در گیشه چندان موفق نبود، اما به سرعت طرفدارانی پرشور پیدا کرد که متقاعد شده اند کدهای مخفی، سرنخ ها و رمزهای فرا-متنی در سراسر فیلم پنهان شده اند که باید کشف شوند. این فیلم های کالت معمایی، مخاطبان را به یک بازی فکری دعوت می کنند.

این گروه از طرفداران، ساعت ها را صرف تحلیل جزئیات فیلم، از هویت قاتل سگ ها و کدهای کوپیاله (Copiale cipher) در دیوارنوشته ها گرفته تا الگوهای صوتی آتش بازی ها که به کد مورس ارتباط داده می شوند، می کنند. این اشتیاق برای رمزگشایی، توسط حضور یک مشاور رمزنگاری در تولید فیلم (دانشمند علوم کامپیوتر کوین نایت) نیز تقویت می شود. این پدیده، «زیر دریاچه نقره ای» را فراتر از یک فیلم، به یک تجربه تعاملی تبدیل کرده است که مخاطب را به بخشی از روایت و جستجو برای حقیقت تبدیل می کند.

چرا Under the Silver Lake فیلمی است که باید دید؟

تماشای معرفی Under the Silver Lake A24 یک تجربه سینمایی معمولی نیست؛ این فیلم برای کسانی است که به دنبال اثری فراتر از داستان گویی های رایج هستند. اگرچه بازخوردهای متناقضی دریافت کرده، اما دلایل متعددی وجود دارد که آن را به یک فیلم باید دید برای مخاطبان خاص تبدیل می کند:

  1. تجربه ای منحصر به فرد: «زیر دریاچه نقره ای» ژانرها را در هم می شکند و یک ترکیب تازه از نئو-نوآر، سوررئالیسم و کمدی سیاه ارائه می دهد. این فیلم شبیه هیچ چیز دیگری نیست که دیده اید و همین خاص بودن، آن را به یادماندنی می کند.
  2. چالش برانگیز فکری: اگر از فیلم هایی که ذهن شما را درگیر می کنند و شما را به تفکر وادار می کنند لذت می برید، این فیلم برای شماست. نمادها، ارجاعات و معماهای پنهان آن، شما را به یک کارآگاه تبدیل می کنند که باید قطعات پازل را کنار هم بگذارد.
  3. بازیگری درخشان: اندرو گارفیلد در زیر دریاچه نقره ای یکی از بهترین بازی های دوران حرفه ای خود را ارائه می دهد. او موفق می شود شخصیت پیچیده، سرگردان و پارانویید سم را به شکلی باورپذیر و جذاب به تصویر بکشد.
  4. زیبایی بصری و صوتی: کارگردانی دیوید رابرت میچل، فیلم برداری مایکل جیولاکیس و موسیقی متن بی نظیر دیزسترپیس، همگی دست به دست هم می دهند تا یک تجربه بصری و شنیداری مسحورکننده خلق کنند. اتمسفر لس آنجلس در فیلم، به تنهایی تماشایی است.
  5. ظهور یک اثر کالت: تماشای این فیلم به معنای پیوستن به جمع رو به رشد طرفداران کالت آن است که به دنبال رمزگشایی از رازهای پنهان فیلم هستند. این فیلم شما را تشویق می کند تا فراتر از سطح به آن نگاه کنید و به کشف لایه های جدید بپردازید.

«زیر دریاچه نقره ای» برای هر سلیقه ای نیست، اما برای مخاطبانی که به دنبال فیلمی متفاوت، جسورانه و پر از لایه های پنهان هستند، یک تجربه سینمایی بی نظیر و تکرارنشدنی خواهد بود. اگر آماده ورود به یک دنیای پیچیده و گاه گیج کننده هستید، این فیلم شما را ناامید نخواهد کرد.

جمع بندی نهایی: اثری که شما را تنها نخواهد گذاشت

فیلم Under the Silver Lake اثری است که پس از تماشا، به آسانی از ذهن شما پاک نخواهد شد. این فیلم با روایتی پست مدرن و مملو از نمادها و ارجاعات فرهنگی، به عمد برخی سوالات را بی پاسخ می گذارد تا ذهن مخاطب را درگیر کند و او را به تفکر وادار سازد. دیوید رابرت میچل، با این اثر، نه تنها یک فیلم ساخت، بلکه یک معمای بصری آفرید که می توان بارها آن را تماشا کرد و هر بار لایه های جدیدی از آن را کشف نمود.

«زیر دریاچه نقره ای» دعوتی است برای کسانی که جسارت دارند به دنیای توهمات و واقعیت های در هم تنیده لس آنجلس قدم بگذارند و به دنبال معنا در بی معنایی بگردند. این فیلم، با وجود تمامی پیچیدگی ها و بازخوردهای متناقض، به اثری ماندگار در سینمای معاصر تبدیل شده است که شما را به سفری پر رمز و راز می برد و تا مدت ها پس از تماشا، ذهن شما را به چالش می کشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فیلم زیر دریاچه نقره ای (Under the Silver Lake) | نقد و بررسی" هستید؟ با کلیک بر روی فیلم و سریال، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فیلم زیر دریاچه نقره ای (Under the Silver Lake) | نقد و بررسی"، کلیک کنید.