موزه سلطنتی انتاریو تورنتو | هر آنچه باید درباره ROM بدانید

موزه سلطنتی انتاریو تورنتو | هر آنچه باید درباره ROM بدانید

موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو (Royal Ontario Museum) یکی از بزرگترین موزه های آمریکای شمالی و پربازدیدترین موزه کانادا است که در قلب شهر تورنتو قرار دارد. این مجموعه بی نظیر، تلفیقی جذاب از هنر جهانی، فرهنگ های مختلف و تاریخ طبیعی را به نمایش می گذارد و فرصتی کم نظیر برای کشف گنجینه های باستانی، آثار هنری و فسیل های دایناسورها فراهم می کند.

موزه سلطنتی انتاریو (ROM) نه تنها یک نهاد فرهنگی مهم در کانادا، بلکه یک مرکز تحقیقاتی جهانی با فعالیت های گسترده در زمینه پژوهش و حفاظت است. این موزه با بیش از ۱۸ میلیون شیء و ۴۰ گالری متنوع، شهرت بین المللی خود را مدیون مجموعه های غنی خود است. از فسیل های منحصر به فرد گرفته تا آثار هنری کهن و معاصر، ROM گستره ای وسیع از دانش و زیبایی را به بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد. این راهنمای جامع به شما کمک می کند تا با بخش های مختلف این موزه، از معماری خیره کننده اش گرفته تا گالری های بی شمارش، آشنا شوید و بهترین تجربه بازدید را از این مقصد فرهنگی تورنتو داشته باشید.

چرا موزه سلطنتی انتاریو (ROM) مقصدی بی نظیر است؟

موزه سلطنتی انتاریو (ROM) بیش از یک مکان برای تماشای اشیاء قدیمی است؛ این موزه دروازه ای به سوی دانش، زیبایی و الهام است. بازدید از این مجموعه نه تنها یک فعالیت تفریحی، بلکه یک تجربه آموزشی و فرهنگی عمیق به شمار می رود. دلایل متعددی وجود دارد که ROM را به یکی از برترین جاذبه های تورنتو تبدیل کرده است.

مجموعه های شگفت انگیز و متنوع

ROM خانه ی گنجینه هایی است که دامنه ای وسیع از موضوعات را در بر می گیرد. در یک روز، می توانید از تماشای اسکلت های عظیم الجثه دایناسورها، تا ظرافت های جواهرات باستانی، مجموعه های کانی شناسی خیره کننده، و آثار هنری معاصر لذت ببرید. این تنوع بی نظیر، برای هر سلیقه ای چیزی برای ارائه دارد و هر بازدیدکننده را به دنیایی متفاوت رهنمون می کند. از فسیل های دوران پالئوزوئیک که تکامل حیات را روایت می کنند تا اشیاء هنری از قاره های مختلف، ROM یک سفر زمانی و فرهنگی است.

معماری کریستالی و خیره کننده

یکی از بارزترین ویژگی های موزه ROM، معماری منحصربه فرد آن است. کریستال مایکل لی-چین (Michael Lee-Chin Crystal)، که توسط معمار مشهور دنیل لیبسکیند طراحی شده است، با ساختار شیشه ای و آلومینیومی ساختارشکنانه اش، به نمادی مدرن برای شهر تورنتو تبدیل شده است. این سازه در تضاد و در عین حال در هماهنگی کامل با ساختمان های تاریخی و قدیمی موزه قرار دارد و تجربه ای بصری فراموش نشدنی را رقم می زند. تلفیق معماری نئورومانسک و آرت دکو با این کریستال مدرن، خود به تنهایی دلیلی برای بازدید از ROM است.

تجربه ای برای هر گروه سنی

موزه ROM با گالری های تعاملی و نمایشگاه های طراحی شده برای کودکان، فضایی جذاب برای خانواده ها فراهم می آورد. کودکان می توانند از طریق لمس، کشف و بازی، با دنیای دایناسورها، حیات وحش و فرهنگ های مختلف آشنا شوند. در عین حال، بزرگسالان می توانند در نمایشگاه های عمیق تر و مجموعه های تخصصی، به کاوش و مطالعه بپردازند. این ویژگی باعث می شود ROM مقصدی ایده آل برای یک روز تفریحی و آموزشی برای تمام اعضای خانواده باشد.

پل ارتباطی با فرهنگ های جهان (تاکید بر آثار ایرانی)

یکی از نقاط قوت ROM، تمرکز آن بر نمایش فرهنگ های گوناگون از سراسر جهان است. این موزه مجموعه های قابل توجهی از آثار هنری و تاریخی از آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی را در خود جای داده است. برای فارسی زبانان، بخش هنر و فرهنگ ایران و خاورمیانه از جذابیت ویژه ای برخوردار است که گنجینه هایی بی نظیر از تمدن های کهن ایرانی و بین النهرین را به نمایش می گذارد. این مجموعه فرصتی برای آشنایی بیشتر با ریشه های فرهنگی و هنری این منطقه فراهم می کند و به عنوان یک پل ارتباطی میان گذشته و حال، و فرهنگ های مختلف عمل می کند.

نگاهی به تاریخچه موزه سلطنتی انتاریو (ROM): از آغاز تا امروز

تاریخچه موزه سلطنتی انتاریو (ROM) داستانی از رشد، تحول و تعهد به حفظ و نمایش گنجینه های جهانی است. این موزه که امروزه به یکی از برجسته ترین موسسات فرهنگی کانادا تبدیل شده، مسیری طولانی را پیموده تا به جایگاه فعلی خود دست یابد.

تاسیس و روزهای اولیه

موزه سلطنتی انتاریو به طور رسمی در ۱۶ آوریل ۱۹۱۲ تاسیس شد و در ۱۹ مارس ۱۹۱۴ درب های خود را به روی عموم گشود. در ابتدا، این موزه تحت نظارت مشترک دولت انتاریو و دانشگاه تورنتو اداره می شد و دارایی های اولیه آن از دانشگاه و دپارتمان آموزش انتاریو، که پیش از این موزه تاریخ طبیعی و هنرهای زیبا در دانشسرای تورنتو را اداره می کردند، منتقل شد. موقعیت اولیه موزه، در حاشیه منطقه ساخته شده تورنتو و نزدیک به پردیس سنت جورج دانشگاه تورنتو انتخاب شد تا ارتباط نزدیکی با محیط آکادمیک داشته باشد. ساختمان اصلی، که در امتداد پیاده رو فیلسوفان دانشگاه قرار داشت، شامل پنج موزه مجزا در زمینه های باستان شناسی، دیرینه شناسی، کانی شناسی، جانورشناسی و زمین شناسی بود و با هزینه ای حدود ۴۰۰,۰۰۰ دلار کانادا ساخته شد.

تحولات و استقلال

اولین مرحله از گسترش ROM در ۱۲ اکتبر ۱۹۳۳ به اتمام رسید که شامل ساخت بال شرقی موزه در امتداد پارک کوئین بود. این توسعه ۱.۸ میلیون دلاری، که در دوران رکود بزرگ انجام شد، با تمرکز بر استفاده از مصالح ساختمانی محلی و نیروی کار انسانی صورت گرفت. در سال ۱۹۴۷، ROM به عنوان یک نهاد مستقل منحل شد و تمام دارایی های آن به دانشگاه تورنتو منتقل گردید. با این حال، در سال ۱۹۶۸، موزه دوباره به همراه افلاک نمای مک لاگلین (McLaughlin Planetarium) که به تازگی افتتاح شده بود، به عنوان یک نهاد مستقل تحت نظارت دولت انتاریو تاسیس شد. افلاک نما که توسط ساموئل مک لاگلین تامین مالی شده بود، تا سال ۱۹۹۵ بخشی از موزه بود، اما به دلیل کاهش بودجه دولتی تعطیل شد و بعدها به دانشگاه تورنتو فروخته شد.

پروژه رنسانس و گسترش های مدرن

از سال ۲۰۰۲، موزه دستخوش یک پروژه بازسازی و گسترش عمده به نام رنسانس ROM شد. دولت های انتاریو و کانادا هر کدام ۶۰ میلیون دلار به این پروژه کمک کردند و مایکل لی-چین نیز ۳۰ میلیون دلار اهدا کرد. هدف این پروژه نه تنها افزایش تعداد بازدیدکنندگان سالانه از ۷۵۰,۰۰۰ به ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون نفر بود، بلکه ایجاد فرصت های تامین مالی بیشتر برای پشتیبانی از تحقیقات، حفاظت، گالری ها و برنامه های عمومی آموزشی موزه را نیز دنبال می کرد. نقطه کانونی این پروژه، ساختار دکانستراکتیویست کریستالی شکل به نام کریستال مایکل لی-چین بود که در ژوئن ۲۰۰۷ افتتاح شد. این پروژه که حدود ۲۷۰ میلیون دلار هزینه داشت، تغییرات چشمگیری در نمای و کاربری موزه ایجاد کرد. در سال ۲۰۲۴ نیز موزه اقدام به بازسازی و اصلاح برخی نقایص معماری کریستال کرد، از جمله گسترش نورگیر برای روشنایی طبیعی بیشتر و اضافه کردن یک پله جدید در آتریوم.

شاهکار معماری: تلفیق سنت و نوآوری در ROM

معماری موزه سلطنتی انتاریو (ROM) به خودی خود یک جاذبه دیدنی است؛ ترکیبی هنرمندانه از سبک های تاریخی و طراحی های آوانگارد که داستان تکامل این موسسه را بازگو می کند. این مجموعه متشکل از چندین بخش است که هر یک دوره خاصی از تاریخ معماری را بازتاب می دهد.

ساختمان های اولیه: ریشه های تاریخی

ساختمان اصلی موزه، که در سال ۱۹۱۴ به اتمام رسید و اکنون بال غربی نامیده می شود، توسط معماران تورنتویی، فرانک دارلینگ و جان ای. پیرسون، طراحی شد. سبک معماری این بخش تلفیقی از ایتالیایی و نئورومانسک است که با توده های سنگین و پنجره های طاق دار و گرد با تزئینات غنی مشخص می شود. این ساختمان در سال ۱۹۷۳ در فهرست میراث شهرداری تورنتو ثبت شد و در سال ۲۰۰۳ تحت قانون میراث انتاریو به عنوان میراث فرهنگی تعیین گردید.

بال شرقی و شکوه آرت دکو

بال شرقی موزه، که در سال ۱۹۳۳ افتتاح شد و رو به پارک کوئین قرار دارد، توسط آلفرد اچ. چپمن و جیمز آکسلی طراحی شد. این بخش شامل روتاندای باشکوهی است که از سبک آرت دکو و بیزانس الهام گرفته شده است و ورودی اصلی جدید موزه را تشکیل می داد. این بال با آجر زرد و جزئیات ایتالیایی ساخته شده، اما از سبک سنگین ساختمان اصلی فاصله گرفته و با سنگ های روستایی، پنجره های سه تایی در طاقچه های فرورفته و سنگ های رنگارنگ با الگوهای متنوع، سبکی نئوبیزانسی را به نمایش می گذارد. سقف موزاییک روتاندا، با کاشی های شیشه ای پشتی نقاشی شده با رنگ طلایی و الگوهای هندسی رنگارنگ، جلوه ای بی نظیر به این بخش می بخشد.

«فضای داخلی ساختمان، شگفت انگیز و دلپذیر است؛ تزئینات نسبتاً پیچیده نمای بیرونی فراموش می شود و طرحی باشکوه آشکار می گردد. ساده، مستقیم و در مقیاس بزرگ است. می توان اطمینان داشت که آموزش اولیه هنرهای زیبا برای طراح بیهوده نبوده است. ویژگی برجسته فضای داخلی، سقف موزاییک شیشه ای روتاندای ورودی است. این سقف با رنگ ها و طلا کار شده و نت خوبی را در تنها بخشی از ساختمان که معمار می توانست بدون تداخل با نمایشگاه ها تزئین کند، می نوازد.» – A. S. Mathers, Journal of the Royal Architectural Institute of Canada, 1933

کریستال مایکل لی-چین: نمادی از آینده

جایگزین گالری های تراس ملکه الیزابت دوم، سازه بحث برانگیز کریستال مایکل لی-چین است که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد و توسط دانیل لیبسکیند طراحی شده است. این گسترش چند میلیون دلاری، نمادی از معماری دکانستراکتیویست است و با ۲۵ درصد شیشه و ۷۵ درصد آلومینیوم روی یک قاب فولادی قرار گرفته است. دیوارهای مورب کریستال با ساختمان های تاریخی موجود تماس ندارند، بلکه برای اتصال فضای جدید به دیوارهای قدیمی به کار رفته اند. این طراحی انقلابی، موزه را به یک اثر هنری مدرن در میان بافت تاریخی تورنتو تبدیل کرده است.

طراحی ساختارشکنانه دانیل لیبسکیند

لیبسکیند، که به خاطر آثار ساختارشکنانه خود مانند موزه یهودی برلین شناخته می شود، در طراحی کریستال از اشکال هندسی نامنظم و سطوح زاویه دار استفاده کرده است. این سبک، حس پویایی و حرکت را به بیننده القا می کند و در عین حال، تضاد جذابی با ساختمان های سنتی موزه ایجاد می کند. هدف او ایجاد فضایی بود که گذشته و آینده را در هم آمیزد و نمادی از تحول و نوآوری باشد.

مواد به کار رفته و اتصال به ساختمان قدیمی

قاب فولادی کریستال توسط شرکت والترز در همیلتون، انتاریو، ساخته و مونتاژ شد. روکش آلومینیومی آن نیز توسط شرکت جوزف گارتنر در آلمان تولید شد که تنها شرکتی در جهان است که می تواند این نوع مواد را تولید کند. این شرکت همچنین مسئول روکش تیتانیومی موزه گوگنهایم فرانک گری در بیلبائوی اسپانیا بود. نحوه اتصال کریستال به ساختمان های قدیمی به گونه ای طراحی شده که علی رغم تفاوت های بنیادین در سبک، یکپارچگی کلی مجموعه حفظ شود.

جنجال ها و تحسین ها

طراحی کریستال با استقبال متفاوتی روبرو شد. برخی آن را به عنوان یک شاهکار معماری و نمادی از پیشرفت تورنتو تحسین کردند، در حالی که برخی دیگر به دلیل ظاهر زاویه دار و غیرمتعارف آن، انتقاداتی را مطرح کردند. این طراحی بحث برانگیز، به طور قطع توجه ها را به موزه ROM جلب کرده و آن را به یکی از سوژه های اصلی در محافل معماری تبدیل کرده است.

آتریوم Hyacinth Gloria Chen Crystal Court

لابی اصلی موزه، آتریومی سه طبقه به نام هیacinth Gloria Chen Crystal Court است. این فضای باشکوه، با بالکن هایی که بر آن مشرف هستند و پله های شگفتی آور خانواده جی. پی. دریسکول، تجربه ای منحصر به فرد از ورود به موزه را ارائه می دهد. این آتریوم به عنوان قلب کریستال، نور طبیعی را به داخل موزه هدایت کرده و فضایی دلباز و دعوت کننده ایجاد می کند.

کاوش در گالری ها و مجموعه های بی نظیر موزه سلطنتی انتاریو (ROM)

موزه سلطنتی انتاریو با مجموعه های گسترده و متنوع خود، یک سفر اکتشافی به اعماق تاریخ، علم و فرهنگ را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. بیش از ۱۸ میلیون شیء در ۴۰ گالری مختلف، داستان های بی شماری را از گذشته تا امروز روایت می کنند. این گالری ها به دو دسته اصلی تاریخ طبیعی و فرهنگ جهانی تقسیم می شوند که هر کدام، خود شامل بخش های تخصصی تری هستند.

گالری های تاریخ طبیعی: سفری به اعماق زمان و حیات

گالری های تاریخ طبیعی ROM که عمدتاً در طبقه دوم موزه قرار دارند، شما را به سفری هیجان انگیز در زمان و در میان تنوع بی نظیر حیات روی زمین دعوت می کنند. این بخش ها به بررسی تکامل گونه ها، پدیده های زمین شناسی و جهان هستی می پردازند.

عصر دایناسورها و پستانداران: غول های باستانی و حیات نوین

در گالری های جیمز و لوئیز تمرتی از عصر دایناسورها و عصر پستانداران، می توانید اسکلت های کامل دایناسورهای غیرپرنده، پرندگان اولیه، خزندگان، پستانداران و حیوانات دریایی را از دوره های ژوراسیک و کرتاسه مشاهده کنید. برجسته ترین نمایشگاه در این بخش، گوردو، یکی از کامل ترین نمونه های دایناسور باروسوروس در آمریکای شمالی و بزرگترین دایناسور به نمایش گذاشته شده در کانادا است که اسکلت ۲۷ متری آن عظمت این موجودات باستانی را به رخ می کشد. همچنین، گالری رید از عصر پستانداران به ظهور پستانداران پس از انقراض دایناسورها می پردازد و بیش از ۴۰۰ نمونه و ۳۰ اسکلت فسیلی از پستانداران منقرض شده را به نمایش می گذارد. یکی از جذابیت های این گالری، نمونه ای از دینیکتیس (Dinictis)، یک نمراوید دندان شمشیری است.

زندگی در بحران: گالری تنوع زیستی

در گالری شاد: زندگی در بحران، با گونه های در معرض خطر انقراض و منقرض شده آشنا می شوید. این گالری شامل نمونه هایی از خرس قطبی، پاندای غول پیکر، کرگدن سفید، پیتون برمه ای، مرجان های کانادایی، لاک پشت دریایی چرمی، و همچنین اسکلت هایی از دودو و موای غول پیکر است. هدف این بخش، افزایش آگاهی عمومی درباره لزوم حفاظت از محیط زیست و آموزش درباره دلایل اصلی انقراض گونه ها، مانند شکار بی رویه، تخریب زیستگاه و تغییرات آب و هوایی است.

غار خفاش: تجربه ای شگفت انگیز

غار خفاش ROM یک تجربه شبیه سازی شده و فراگیر است که بازدیدکنندگان را به دنیای خفاش ها می برد. در این گالری بازسازی شده، بیش از ۲۰ خفاش و ۸۰۰ مدل در زیستگاهی شبیه سازی شده، به همراه پانل های آموزشی و ویدئو، به نمایش گذاشته شده اند. این غار، بازسازی دقیقی از غار سنت کلیر در جامائیکا است که بر اساس تحقیقات میدانی ROM در سال ۱۹۸۴ ایجاد شده است.

گنجینه های زمین: کانی ها، سنگ های قیمتی و شهاب سنگ ها

گالری های تک سوئیت: گنجینه های زمین مجموعه ای شامل تقریباً ۳۰۰۰ نمونه از کانی ها، سنگ های قیمتی، شهاب سنگ ها و سنگ ها را به نمایش می گذارد که قدمت آن ها به ۴.۵ میلیارد سال پیش می رسد. این مجموعه، از جمله قطعاتی از شهاب سنگ دریاچه تگیش (Tagish Lake) و بزرگترین سروسیت تراش خورده دنیا به نام نور بیابان (Light of the Desert)، پویایی محیط زمین شناسی سیاره ما را نشان می دهد. این گالری شامل بخش هایی مانند گالری شرکت باریک گلد، گالری تالار مشاهیر معدن کانادا و گالری سنگ های قیمتی و طلا است.

سپیده دم زندگی: تکامل حیات در دوران باستان

گالری ویلنر مدج، سپیده دم زندگی که در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد، بر تکامل حیات در دوران پالئوزوئیک، از میلیاردها سال پیش تا اواخر دوره تریاسیک، تمرکز دارد. این گالری مجموعه های فسیلی برجسته ای از کانادا، مانند شیل بورگس در بریتیش کلمبیا و میستیکن پوینت در نیوفاندلند و لابرادور را به نمایش می گذارد. فسیل های منحصر به فردی از جمله بورگس شیل و ارتوکون ها در این بخش دیده می شوند.

گالری های فرهنگ جهانی: پنجره ای رو به تمدن ها

گالری های فرهنگ جهانی ROM، مجموعه ای بی نظیر از اشیاء هنری و تاریخی را از تمدن های مختلف جهان به نمایش می گذارند. این گالری ها فرصتی برای درک عمیق تر ارتباطات انسانی و تنوع فرهنگی در طول تاریخ فراهم می کنند.

هنر و فرهنگ ایران و خاورمیانه: گنجینه های کهن

در گالری ویرت خاورمیانه، تمدن های هلال حاصلخیز، که از شرق مدیترانه و ایران و بین النهرین (عراق) تا شبه جزیره عربستان و شام (لبنان و اسرائیل) امتداد دارد، از دوران پارینه سنگی تا سال ۱۹۰۰ میلادی مورد کاوش قرار می گیرند. بیش از ۱۰۰۰ شیء باستانی، از جمله جمجمه های گچی از منطقه شام (حدود ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد)، به نوشتار، فناوری، معنویت، زندگی روزمره و جنگ های سومری ها، اکدی ها، بابلی ها و آشوری های باستان مرتبط هستند. این تمدن های بین النهرین پیشرفت های بزرگی در نوشتن، ریاضیات، حقوق، پزشکی و دین داشتند که در سراسر گالری به نمایش گذاشته شده اند. یکی از برجسته ترین قطعات در این گالری، نقش برجسته شیر خرامان است که از اتاق تخت پادشاه نبوکدنصر دوم در بابل به دست آمده است. مجموعه بی نظیری از سفال های کاشان و کرمان نیز در این بخش، مورد توجه پژوهشگران سفال قرار گرفته اند و ارزش هنری و تاریخی این آثار را به خوبی نشان می دهند.

مصر باستان: اسرار فراعنه و مومیایی ها

گالری آفریقا: مصر بر زندگی (و زندگی پس از مرگ) مصریان باستان تمرکز دارد. این بخش شامل طیف گسترده ای از آثار، از ابزارهای کشاورزی، جواهرات، لوازم آرایش، تا لوازم تدفین است. نمایشگاه شامل چندین کوزه کانوپیک و تابوت مومیایی، از جمله تابوت زیبای زراندود و نقاشی شده دجدماآته سانخ، یک موسیقی دان زن در معبد آمون-رع در تبس، و مومیایی آنتیجائو، یک زمین دار ثروتمند است. سایر اقلام نمایش داده شده شامل کتاب مردگان آمن-ام-هات، یک طومار ۷ متری متعلق به حدود ۳۲۰ قبل از میلاد، و تندیس سخمت، یکی از قدیمی ترین خدایان مصر باستان، است.

یونان و روم باستان: شکوه امپراتوری ها

گالری ایتون روم و گالری یونان خانه ی هزاره ای از فرهنگ روم باستان هستند و بزرگترین مجموعه آثار باستانی کلاسیک در کانادا را در خود جای داده اند. این بخش بیش از ۵۰۰ شیء از جمله پرتره های مرمرین یا نقاشی شده از شخصیت های تاریخی و جواهرات رومی را به نمایش می گذارد. همچنین گالری جوی و توبی تاننباوم بیزانس تاریخ امپراتوری بیزانس را از ۳۳۰ تا ۱۴۵۳ میلادی پوشش می دهد، دوره ای که تغییرات مهمی در مسیحیت اولیه شرقی رخ داد.

آفریقا، آمریکا و آسیا-اقیانوسیه: تنوع فرهنگی

گالری شری و مینا آجمیرا آفریقا، آمریکا و آسیا-اقیانوسیه مجموعه ای از ۱۴۰۰ شیء را به نمایش می گذارد که بازتاب کننده سنت های هنری و فرهنگی مردمان بومی از چهار منطقه جغرافیایی مختلف هستند. ماسک های تشریفاتی، سر کوچک شده و سفالینه ها از جمله اشیاء نمایش داده شده در این بخش هستند که تنوع بی نظیر فرهنگ های جهان را به تصویر می کشند.

هنر و معماری چین: گنجینه های شرق دور

گالری های چینی ROM شامل چهار بخش هستند: گالری معبد چینی اسقف وایت، گالری جوی و توبی تاننباوم چین، تندیس های چینی خانواده متیوز و گالری معماری چینی ROM. این مجموعه ها شامل سه نقاشی دیواری معبد متعلق به سلسله یوان (۱۲۷۱-۱۳۸۶ میلادی) و مجسمه های بودایی از قرن ۱۲ تا ۱۵ هستند. همچنین، آرامگاه ژنرال زو داشو و بازسازی بخشی از ساختمان کاخ امپراتوری از شهر ممنوعه پکن نیز از جمله نمایشگاه های دیدنی این بخش است که معماری و هنر باشکوه چین باستان را به نمایش می گذارد.

هنر کره: ظرافت های شرقی

گالری کره تنها گالری دائمی هنر کره در کانادا است که تقریباً ۲۶۰ شیء از شبه جزیره کره را به نمایش می گذارد. مبلمان، سفالینه ها، فلزکاری، فناوری چاپ، نقاشی و هنرهای تزئینی، مربوط به قرون ۳ تا ۲۰ میلادی، دستاوردهای فرهنگی کره را به تصویر می کشند. تاثیر بودیسم بر فرهنگ کره نیز با دو مجسمه، از جمله یک تابوت ساریرای بودایی، به نمایش گذاشته شده است.

هنر و طراحی اروپا: از رنسانس تا مدرن

گالری های اروپایی ساموئل بیش از ۴۶۰۰ شیء را به نمایش می گذارند که سیر تحول هنرهای تزئینی و دیگر هنرها در اروپا را از قرون وسطی تا قرن بیستم مستند می کنند. اتاق های دوره ای، توسعه هنرهای تزئینی در اروپای مرکزی و غربی را با نمایش تغییرات سبک در دوره های رنسانس، باروک، روکوکو، نئوکلاسیک و ویکتوریا به تصویر می کشند. مجموعه های تخصصی دیگر مربوط به فرهنگ و زمینه، یودائیکا، آرت دکو و اسلحه و زره نیز به نمایش گذاشته شده اند. زره ارل پمبروک که بین سال های ۱۵۵۰ تا ۱۵۷۰ برای ویلیام هربرت، اولین ارل پمبروک ساخته شده، از جمله آثار شاخص این گالری است.

کانادا: اقوام اولیه و تاریخ آغازین

گالری دفنی کاک ول کانادا: مردمان اولیه نگاهی عمیق به فرهنگ جوامع اولیه کانادا، یعنی اقوام بومی، ارائه می دهد. این گالری شامل بیش از ۱۰۰۰ شیء است که به آشکارسازی نیروهای اقتصادی و اجتماعی تاثیرگذار بر هنر بومی کمک می کند. قایق های کانو، آثار هنری بومیان کانادا و مجموعه R. W. Large از جمله این نمایشگاه ها هستند. همچنین نمایشگاه های چرخشی از هنر معاصر بومی و بخشی اختصاص یافته به آثار هنرمند پیشگام، پاول کین، در این گالری وجود دارد.

گالری های تعاملی و معاصر: لمس و درک هنر

موزه ROM علاوه بر گالری های تاریخی و علمی، فضاهایی را برای تجربه تعاملی و هنر معاصر نیز اختصاص داده است.

گالری تنوع زیستی دست به دست (Hands-On Biodiversity)

گالری خانواده پاتریک و باربارا کینان: تنوع زیستی دست به دست بازدیدکنندگان را به دنیای پیچیده روابط بین موجودات زنده در فضایی سرگرم کننده و تعاملی معرفی می کند. افراد در هر سنی می توانند با لمس نمونه ها و نمایشگرهای تعاملی، دنیای زنده اطراف خود را کشف کنند. قورباغه های خزه پوش، آرواره کوسه قابل لمس، پوست مار و ماکت لانه روباه، برخی از اشیایی هستند که بازدیدکنندگان جوان را با تنوع و وابستگی متقابل گیاهان و حیوانات مرتبط می سازند.

موسسه فرهنگ معاصر (ICC)

گالری رولوف بنی موسسه فرهنگ معاصر (ICC) میزبان نمایشگاه های هنری معاصر موزه سلطنتی انتاریو است. این گالری چندرسانه ای با سقف بلند، که تقریباً ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد، به عنوان فضای اصلی نمایشگاه های ICC عمل می کند و معمولاً نمایشگاه هایی را با پیوند دادن فرهنگ و رویدادهای معاصر به مجموعه های طبیعی و جهانی موزه برگزار می کند. این گالری میزبان نمایشگاه هایی در زمینه عکاسی مد، هنر خیابانی، طراحی و معماری شهری مدرن چین و هنر معاصر ژاپن بوده است.

برنامه ریزی بازدید از موزه ROM: نکات کلیدی

برای تجربه یک بازدید بهینه و لذت بخش از موزه سلطنتی انتاریو، برنامه ریزی قبلی بسیار حائز اهمیت است. در اینجا نکات ضروری برای برنامه ریزی سفر شما به ROM آورده شده است:

ساعات بازدید و قیمت بلیط

موزه ROM معمولاً هفت روز هفته باز است، اما ساعات کاری آن ممکن است بر اساس فصل و رویدادهای خاص تغییر کند. برای اطلاع از دقیق ترین ساعات بازدید، همواره به وب سایت رسمی موزه مراجعه کنید. قیمت بلیط ورودی برای بزرگسالان، دانش آموزان، دانشجویان، سالمندان و کودکان متفاوت است و اغلب تخفیف هایی برای گروه های خاص ارائه می شود. توصیه می شود بلیط خود را به صورت آنلاین و از پیش خریداری کنید تا از صف های طولانی پرهیز کرده و ورود راحت تری داشته باشید. همچنین، برخی روزها ممکن است ورودی رایگان یا با تخفیف ویژه برای عموم یا گروه های خاص اعلام شود که اطلاع از آنها می تواند در برنامه ریزی شما موثر باشد.

بهترین زمان برای بازدید

تورنتو از ماه اکتبر تا آوریل پر از گردشگران است و طبیعتاً موزه ROM نیز در این فصول شلوغ تر می شود. اگر به دنبال تجربه ای آرام تر هستید، بازدید در اواسط هفته (غیر از جمعه ها) و خارج از فصل های اوج گردشگری توصیه می شود. برای یک بازدید کامل و عمیق از گالری های اصلی، حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید، اما اگر قصد دارید از تمام بخش ها دیدن کنید، ممکن است یک روز کامل را به آن اختصاص دهید.

چگونه به موزه سلطنتی انتاریو برویم؟ (حمل و نقل)

دسترسی به موزه ROM با سیستم حمل و نقل عمومی تورنتو بسیار آسان است:

  • مترو: نزدیکترین ایستگاه های مترو، ایستگاه Museum (خط Yonge-University) و ایستگاه St. George (خطوط Yonge-University و Bloor-Danforth) هستند. از ایستگاه Museum، یک ورودی مستقیم به موزه وجود دارد.
  • اتوبوس: چندین خط اتوبوس نیز در نزدیکی موزه توقف دارند، از جمله ایستگاه اتوبوس پارک کوئین که دسترسی راحتی به ROM دارد.
  • خودرو شخصی: اگر با خودروی شخصی سفر می کنید، پارکینگ های عمومی متعددی در اطراف موزه وجود دارد، اما ممکن است پیدا کردن جای پارک در ساعات شلوغی دشوار باشد.

امکانات و خدمات موزه

موزه ROM برای راحتی و ارتقای تجربه بازدیدکنندگان، امکانات و خدمات متنوعی ارائه می دهد:

  • فروشگاه هدیه: برای خرید سوغاتی و کتاب های مرتبط با مجموعه های موزه.
  • کافه ها و رستوران ها: چندین گزینه برای صرف غذا و نوشیدنی در داخل موزه موجود است.
  • دسترسی پذیری: موزه کاملاً برای افراد با نیازهای ویژه قابل دسترسی است و شامل رمپ، آسانسور، تورهای لمسی، توضیحات صوتی، خدمات تفسیر زبان اشاره (ASL) و فناوری های ارتباطی کمکی است.
  • وای فای رایگان: در سراسر موزه برای استفاده بازدیدکنندگان.
  • کمد امانات: برای نگهداری وسایل شخصی.

نکات مهم برای یک بازدید بهینه

  1. قبل از بازدید، نقشه ی موزه را مطالعه کنید و گالری های مورد علاقه خود را مشخص کنید.
  2. از تورهای راهنما (در صورت ارائه) استفاده کنید تا اطلاعات عمیق تری کسب کنید.
  3. برای کودکان، فعالیت های ویژه و گالری های تعاملی را در نظر بگیرید.
  4. کفش راحت بپوشید، زیرا مسیرهای پیاده روی در موزه طولانی است.
  5. دوربین خود را فراموش نکنید (عکاسی بدون فلش در بیشتر بخش ها مجاز است).

جاذبه های نزدیک به موزه سلطنتی انتاریو

موقعیت مکانی موزه ROM در مرکز تورنتو، امکان دسترسی آسان به سایر جاذبه های دیدنی شهر را فراهم می کند:

  • پارک کوئینز (Queen’s Park): ۲۰۰ متر
  • محله یورک ویل (Yorkville): ۴۰۰ متر، معروف به بوتیک های لوکس و کافه های شیک.
  • برج CN (CN Tower): یکی از نمادهای اصلی تورنتو و کانادا (حدود ۳ کیلومتر).
  • قصر کازا لوما (Casa Loma): یک عمارت تاریخی زیبا با معماری گوتیک (حدود ۲.۴ کیلومتر).
  • آکواریوم ریپلی کانادا (Ripley’s Aquarium of Canada): تجربه جذاب از دنیای زیر آب (حدود ۳ کیلومتر).

هتل ها و رستوران های اطراف موزه ROM

انتخاب محل اقامت و صرف غذا در نزدیکی موزه ROM می تواند سفر شما را راحت تر کند. در ادامه، برخی از گزینه های پیشنهادی آورده شده اند:

هتل های پیشنهادی

در اطراف موزه ROM، گزینه های متعددی برای اقامت وجود دارد که شامل هتل های لوکس تا اقامتگاه های میان رده می شوند:

  • هتل اینترکانتیننتال تورنتو یورک ویل (InterContinental Toronto Yorkville): حدود ۳۰۰ متر فاصله.
  • هتل بورواش (Hotel Bloor-Yonge): حدود ۳۵۰ متر فاصله.
  • هتل بلموند یورک ویل (Belmond Yorkville): حدود ۳۵۰ متر فاصله.
  • هتل ویندسور آرمز (Windsor Arms Hotel): حدود ۴۵۰ متر فاصله.
  • هتل پارک هایات تورنتو (Park Hyatt Toronto): حدود ۵۰۰ متر فاصله.

رستوران ها و کافه های پیشنهادی

برای صرف غذا و نوشیدنی، انتخاب های متنوعی در نزدیکی موزه ROM وجود دارد که انواع سلیقه ها را پوشش می دهد:

  • رستوران کلای (Clay Restaurant): حدود ۱۰۰ متر فاصله، غذاهای بین المللی.
  • مک دونالد (McDonald’s): حدود ۲۵۰ متر فاصله، گزینه ای سریع و آشنا.
  • رستوران گتسبی (Gatsby Restaurant): حدود ۳۵۰ متر فاصله، با فضایی دلنشین.
  • رستوران گبی (Gabby’s Restaurant): حدود ۶۰۰ متر فاصله.
  • رستوران سیگنیچر (Signature Restaurant): حدود ۶۰۰ متر فاصله، برای تجربه ای لوکس تر.

نتیجه گیری: ROM، مقصدی برای کشف و الهام

موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو، بیش از یک مجموعه از اشیاء است؛ این موزه یک مرکز زنده و پویا از دانش، هنر و فرهنگ است که گذشته ی دور و حال را به هم پیوند می زند. از اسکلت های غول پیکر دایناسورها گرفته تا گنجینه های باستانی ایران و مصر، و از شاهکارهای معماری مدرن تا گالری های تعاملی، ROM برای هر بازدیدکننده ای، فارغ از سن و سال و علاقه، تجربه ای فراموش نشدنی و الهام بخش فراهم می کند. این موزه نه تنها به عنوان یک منبع علمی و آموزشی ارزشمند عمل می کند، بلکه به عنوان نمادی از تنوع و غنای فرهنگی کانادا و جهان شناخته می شود. بنابراین، اگر به دنبال کشف شگفتی های طبیعی، تاریخی و هنری هستید، بازدید از موزه ROM را در برنامه ی سفر خود به تورنتو قرار دهید و اجازه دهید این مجموعه بی نظیر، شما را به سفری اکتشافی در زمان و فرهنگ رهنمون شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "موزه سلطنتی انتاریو تورنتو | هر آنچه باید درباره ROM بدانید" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "موزه سلطنتی انتاریو تورنتو | هر آنچه باید درباره ROM بدانید"، کلیک کنید.