فن‌نمای اصفهان؛ نمایشگاهی برای تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری

فن‌نمای اصفهان؛ نمایشگاهی برای تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری

تینار/اصفهان نمایشگاه فن‌نما اصفهان در مهرماه ۱۴۰۳ با تأکید بر شبکه‌سازی و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری برگزار می‌شود.

نشست خبری شهرداری اصفهان با موضوع دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری یا فن‌نما امروز (۲۷شهریورماه) در ساختمان معاونت برنامه‌ریزی شهرداری برگزار شد. سعید ابراهیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، در ابتدای نشست بیان کرد: همه عناصری که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کار می‌کنند، باید به یک شبکه تبدیل شوند. نیاز است که بخش‌های مختلف، مانند سرمایه‌گذار و کارآفرین، دانش‌بنیان و بخش خصوصی و اجرایی، دانشجو و دانش‌بنیان در کنار هم به یک شبکه تبدیل شوند.

او ادامه داد: مجموعه بازیگرانی که در حوزه فناوری و نوآوری نقش دارند، باید کنار هم باشند. این مهم با وصل‌کردن آنان از طریق فن‌نما اتفاق می‌افتد. ۹هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار داریم که یک بخش آن صندوق‌های مالی است.

این مقام شهرداری اضافه کرد: آینده‌سازان که دانشگاه‌های آزاد و دولتی و مراکز علمی را شامل می‌شوند، یکی دیگر از قسمت‌هاست. بخش‌های تخصصی متعددی هم داریم.

صنایع خلاق و نرم برای اولین بار در نمایشگاه امسال به بخش‌های تخصصی اضافه شده است.

معاون شهردار یادآور شد: در نمایشگاه امسال، هر بخش خصوصی یک ورودی دارد که شرکت‌های متولی اصلی در مرکز آن مستقرند. گرداگرد آن نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قرار دارند. صندوق‌های مالی هر کدام نیز در کنار خودشان واقع است. براساس پیش‌بینی‌ها دست‌کم ۳۰ صندوق مالی در نمایشگاه امسال حضور خواهند یافت.

ابراهیمی تفکیک فضا را یکی از مزایای نمایشگاه امسال دانست و افزود: بازدیدکنندگان امسال از مسیرهای ساده‌تر و شفاف‌تری به بخش‌های مدنظر و موردعلاقه‌شان دسترسی خواهند یافت. ویژگی اساسی نمایشگاه فن‌نما تأکید بر حوزه‌های فناوری و نوآوری است، یعنی قرار نیست یک شرکت، محصولات فولادی ارائه بدهد، بلکه تلاش می‌کند فناوری و نوآوری‌های عرصه فولاد را به مخاطبان عرضه ‌کند.

معاون شهردار با تأکید بر اینکه نمایشگاه فن‌نما به دنبال نمایش عملکرد سازمانی نیست، بیان کرد: ما در جست‌وجوی شبکه‌سازی و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری هستیم. بسیار اهمیت دارد که عناصر این شبکه کنار هم بنشینند و با هم آشنا شوند.

او با تأکید بر اینکه تاکنون حدود ۷۵درصد از فضای نمایشگاه به ثبت‌نام‌کنندگان اختصاص یافته است، توضیح داد: درمقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری داریم. بااطمینان می‌توان گفت که تمامی فضای مدنظر با حضور دیگر ثبت‌نام‌کنندگان کامل می‌شود.

 ‌ابراهیمی در ادامه بیان کرد: در شنبه‌ای که گذشت معاون علم و فناوری رئیس‌جمهور در اصفهان حضور داشت و ما نیز گزارشی به او ارائه کردیم. او تأکید کرد که یک غرفه هم به این معاونت اختصاص بدهیم. ما امید داریم که یک روز فن‌نما در تقویم رویدادهای ملی ثبت شود. در سند آمایش، دو مزیت برای اصفهان عنوان شده است، یکی از آن‌ها علم و فناوری است که با این نمایشگاه همسویی دارد. حوزه دوم نیز فرهنگ و گردشگری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه هم‌اکنون سایت فن‌نما (Fannema.ir) تکمیل و در اختیار مخاطبان است، اظهار کرد: امکان ثبت‌نام و دستیابی به اطلاعات متعدد نمایشگاه از طریق همین سایت ممکن است. حامیان، اهداف، شعار، نقشه، برنامه‌های جانبی و اخبار بر روی سایت است.

او ادامه داد: نمایشگاه فن‌نما را یک سکوی ارتباطی بین بازیگران مختلف می‌دانیم. نقطه اوج آن نمایشگاه این است که این ارتباط مستمر و شبکه‌ای رخ دهد. یعنی بعد از دهم تا سیزدهم مهرماه نیز در جریان باشد. بر این اساس نیازهای فناورانه را نیز امسال اضافه کرده‌ایم که بالغ بر ۵ همت است. ۱۲۰۰ نیاز فناوارانه شناسایی شده است.

ابراهیمی نمایشگاه اخیر را بهشت صندوق‌های تأمین مالی و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: صندوق‌های نوآوری در حوزه‌های متنوعی فعال‌اند. درضمن، ارقامی که امسال هم شاهدشان هستیم، کم است. امید است که بازهم افزایش یابند، چون قرار است از توسعه صنعتی به سمت توسعه دانش‌بنیان برویم. ما به تقویت و رشد جهشی نیازمندیم.

معاون شهردار با اشاره به اینکه هم متخصصان و هم خانواده‌ها مخاطبان فن‌نما هستند، خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ دانش‌آموز نیز در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. ۲۰ معاون نیز از کلان‌شهرهای مختلف کشور حضور خواهند یافت. مهمانان بین‌المللی هم داریم. همچنین ۵ جایزه بین‌المللی هم پیش‌بینی کرده‌ایم. اختتامیه پرجایزه و فاخری نیز خواهیم داشت.

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز در این نشست بیان کرد: به باور ما فناوری و نوآوری شرط بقاست. باتوجه‌به مشکلات متعدد اصفهان راه‌حلی جز استفاده از نخبگان نداریم. امید است که با این نمایشگاه به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شهر کمک کنیم.

او یادآور شد: در نمایشگاه فن‌نما ۸۰ میلیارد تومان پروژه فناورانه تعریف کرده‌ایم که اگر به مرحله قرارداد برسند، به ماندگاری نخبگان در شهر کمک می‌کند. هم‌اکنون ۱۰ درصد از دانش‌بنیان‌ها در شهر اصفهان مستقرند، اما مهاجرت‌های شرکتی نیز باب و چالش شده است.

پایان خبر تینار

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فن‌نمای اصفهان؛ نمایشگاهی برای تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فن‌نمای اصفهان؛ نمایشگاهی برای تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری"، کلیک کنید.