موزه اوفیتزی فلورانس The Uffizi Museum
فلورانس نگین رنسانس ایتالیا میزبان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین موزه های هنری جهان است: گالری اوفیتزی. این مجموعه بی نظیر گنجینه ای از شاهکارهای هنری دوران رنسانس و قبل از آن را در خود جای داده و بازدید از آن تجربه ای فراموش نشدنی برای علاقه مندان به هنر و تاریخ است. اگر به دنبال آشنایی عمیق تر با ریشه های هنر اروپایی و تماشای آثاری هستید که جهان را تغییر دادند اوفیتزی مقصدی است که نباید از دست بدهید. این گالری نه تنها مجموعه ای خیره کننده از نقاشی ها و مجسمه ها را ارائه می دهد بلکه خود ساختمان آن نیز روایتی از تاریخ و معماری فلورانس است.

معرفی گالری اوفیتزی
گالری اوفیتزی (Galleria degli Uffizi) واقع در شهر فلورانس ایتالیا یکی از مشهورترین و قدیمی ترین موزه های هنری در سطح اروپا و جهان به شمار می رود. این موزه که در قلب تاریخی فلورانس قرار دارد مجموعه ای بی نظیر از آثار هنری به ویژه نقاشی ها و مجسمه های دوران رنسانس ایتالیایی و هنرمندان قرون وسطی را در خود جای داده است. نام اوفیتزی در زبان ایتالیایی به معنای «دفاتر» است زیرا ساختمان اصلی آن در ابتدا برای مقاصد اداری و قضایی خاندان مدیچی ساخته شد. معماری منحصربه فرد ساختمان U شکل آن خود یک شاهکار هنری محسوب می شود و حیاط باریک و طولانی آن به عنوان یکی از اولین نمونه های منظره شهری منظم در اروپا شناخته می شود.
تاریخچه گالری اوفیتزی
برپایی گالری اوفیتزی
ساختمان اوفیتزی به دستور دوک بزرگ توسکانی کاسیمو اول مدیچی در سال ۱۵۶۰ آغاز شد و هدف اصلی آن تمرکز دفاتر اداری و قضایی فلورانس در یک مکان بود. طراحی این بنا به معمار و نقاش برجسته ایتالیایی جورجیو واساری سپرده شد. واساری این ساختمان را با هدف ایجاد فضایی کارآمد و در عین حال باشکوه در نزدیکی کاخ وکیو طراحی کرد. ساخت و ساز تا سال ۱۵۸۰ ادامه یافت و پس از مرگ واساری توسط آلفونسو پاریگی و برناردو بوونتالنتی به پایان رسید.
توسعه گالری افیتزی
پس از تکمیل بنا در سال ۱۵۸۱ فرانچسکو اول مدیچی پسر کاسیمو اول بخش بالایی ساختمان شرقی را به یک گالری خصوصی برای نمایش مجموعه هنری و عتیقه جات خانوادگی خود اختصاص داد. این اقدام سرآغازی برای تبدیل اوفیتزی از یک ساختمان اداری به یک فضای نمایش هنری بود. خاندان مدیچی در طول قرن ها به جمع آوری آثار هنری مجسمه ها جواهرات ابزارهای علمی و دیگر اشیاء ارزشمند ادامه دادند و این مجموعه به تدریج گسترش یافت و اتاق های بیشتری از ساختمان را در بر گرفت.
عمومی شدن گالری خصوصی اوفیزی
اگرچه گالری اوفیتزی در ابتدا یک مجموعه خصوصی برای خاندان مدیچی و مهمانان ویژه آن ها بود اما از قرن شانزدهم میلادی امکان بازدید برای عموم مردم نیز فراهم شد البته با محدودیت هایی. نقطه عطف در تاریخ این گالری در قرن هجدهم رخ داد. آنا ماریا لوئیزا مدیچی آخرین بازمانده مستقیم این خاندان با یک توافق تاریخی مجموعه عظیم هنری مدیچی ها را به شهر توسکانی (و در واقع به عموم) بخشید به شرطی که هرگز از فلورانس خارج نشوند. این اقدام زمینه را برای تبدیل اوفیتزی به یک موزه عمومی فراهم کرد.
پیترو لئوپولدو دی لورنا جانشین مدیچی ها در دوک نشین بزرگ توسکانی در سال ۱۷۶۹ گالری را به طور رسمی برای بازدید عموم بازگشایی کرد و سازماندهی جدیدی در آن ایجاد نمود. در نهایت در سال ۱۸۶۵ اوفیتزی به طور رسمی به عنوان یک موزه دولتی شناخته شد و به یکی از مهم ترین مراکز هنری جهان تبدیل گشت. بسیاری از آثار به نمایش درآمده امروز همان هایی هستند که توسط خاندان مدیچی جمع آوری شده بودند هرچند برخی از آثار به دلیل حجم زیاد مجموعه به موزه های دیگر فلورانس منتقل شده اند.
اوفیتزی بعد از مدیچی ها
پس از انقراض خاندان مدیچی و انتقال مالکیت مجموعه به عموم مدیریت و توسعه گالری اوفیتزی توسط دولت های محلی و سپس دولت ایتالیا ادامه یافت. در طول قرون ۱۹ و ۲۰ موزه به سازماندهی و نمایش بهتر آثار خود پرداخت و تلاش هایی برای حفظ و نگهداری این گنجینه عظیم صورت گرفت. پروژه های نوسازی و بازسازی متعددی در دهه های اخیر انجام شده تا زیرساخت های موزه بهبود یابد و امکان نمایش تعداد بیشتری از آثار فراهم شود.
مهمترین حادثه موزه اوفیزی
یکی از مهمترین حوادثی که گالری اوفیتزی تجربه کرده بمب گذاری مافیای سیسیلی در سال ۱۹۹۳ بود. این حادثه در نزدیکی موزه رخ داد و منجر به آسیب دیدن بخش هایی از ساختمان و از بین رفتن یا خسارت دیدن تعدادی از آثار هنری شد. متأسفانه این حمله پنج کشته نیز برجای گذاشت. اگرچه بسیاری از شاهکارهای اصلی که با شیشه های ضدگلوله محافظت می شدند آسیبی ندیدند اما برخی نقاشی ها و مجسمه ها به خصوص در سالن های کلاسیک و نئوکلاسیک به شدت آسیب دیدند و برخی نقاشی های دیواری به طور غیرقابل جبرانی تخریب شدند. این حادثه اهمیت حفاظت از این میراث جهانی را بیش از پیش نمایان کرد.
معماری گالری اوفیتزی
معماری ساختمان گالری اوفیتزی اثری چشمگیر از دوران رنسانس است که توسط جورجیو واساری طراحی شد. این بنا به شکل حرف U انگلیسی است و دو بال بلند آن در امتداد رودخانه آرنو قرار گرفته اند و در یک انتها توسط یک لژیا (ایوان ستون دار) به هم متصل می شوند. حیاط داخلی باریک و طویل اوفیتزی که بین دو بال ساختمان قرار دارد به دلیل پرسپکتیو منظم و ستون بندی ریتمیک خود به عنوان یکی از اولین نمونه های طراحی شهری رنسانس شناخته می شود. واساری با طراحی این حیاط فضایی ایجاد کرد که هم عملکردی اداری داشته باشد و هم جلوه ای باشکوه و هماهنگ با محیط اطراف به ویژه با کاخ وکیو داشته باشد. استفاده از ستون های دوریک در طبقه همکف و ستون های ایونیک در طبقه اول به همراه مجسمه هایی که در طاقچه های نما قرار گرفته اند زیبایی و عظمت خاصی به ساختمان بخشیده اند.
مهمترین آثار موزه اوفیتزی
گالری اوفیتزی مجموعه ای فوق العاده از شاهکارهای هنری را در خود جای داده است که بسیاری از آن ها نماد دوران رنسانس و تاریخ هنر غرب هستند. این آثار شامل نقاشی ها مجسمه ها و دیگر اشیاء هنری از هنرمندان برجسته ای مانند لئوناردو داوینچی میکل آنژ رافائل بوتیچلی کاراواجیو و بسیاری دیگر از استادان ایتالیایی و اروپایی هستند. چیدمان گالری اغلب بر اساس دوره های تاریخی و مکاتب هنری است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد سیر تحول هنر را در قرون مختلف دنبال کنند. برخی از پربازدیدترین و مشهورترین آثار این موزه در ادامه معرفی می شوند.
تولد ونوس
تابلوی «تولد ونوس» اثر ساندرو بوتیچلی یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین آثار گالری اوفیتزی است. این نقاشی بزرگ که در حدود سال ۱۴۸۶ خلق شده صحنه رسیدن الهه ونوس به ساحل پس از تولد از کف دریا را به تصویر می کشد. این اثر نمادی از زیبایی عشق و تولد دوباره است و با سبک خاص و خطوط روان بوتیچلی یکی از شاهکارهای مسلم دوران رنسانس اولیه فلورانس محسوب می شود.
پریماورا (بهار)
یکی دیگر از شاهکارهای ساندرو بوتیچلی که در اوفیتزی نگهداری می شود تابلوی «پریماورا» یا «بهار» است. این نقاشی بزرگ نیز در حدود سال ۱۴۸۲ کشیده شده و صحنه ای تمثیلی از باغ ونوس را به تصویر می کشد که شخصیت های اساطیری مختلفی در آن حضور دارند و نمادی از باروری و زیبایی طبیعت در فصل بهار است. این دو اثر بوتیچلی از اصلی ترین دلایل شهرت جهانی گالری اوفیتزی هستند و هر ساله میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب می کنند.
دونی توندو (خانواده مقدس)
تابلوی «دونی توندو» یا «خانواده مقدس» اثر میکل آنژ بوناروتی تنها نقاشی رنگ روغنی است که به طور قطعی به میکل آنژ نسبت داده می شود و در گالری اوفیتزی نگهداری می شود. این اثر مدور (توندو) که حدود سال ۱۵۰۷ کشیده شده مریم یوسف و عیسی کودک را به تصویر می کشد و نمادی از خانواده مقدس است. این نقاشی به دلیل قدرت طراحی رنگ بندی درخشان و فرم های عضلانی شخصیت ها نمونه ای برجسته از سبک میکل آنژ و دوران رنسانس عالی است.
بشارت
تابلوی «بشارت» اثر لئوناردو داوینچی یکی دیگر از آثار مهمی است که در مجموعه گالری اوفیتزی قرار دارد. این نقاشی که در اوایل فعالیت هنری داوینچی حدود سال های ۱۴۷۲-۱۴۷۵ خلق شده صحنه بشارت جبرئیل به مریم درباره تولد مسیح را به تصویر می کشد. این اثر نشان دهنده مهارت اولیه داوینچی در استفاده از پرسپکتیو و نور و سایه است هرچند برخی جزئیات آن مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است. این تابلو یکی از دلایل اصلی بازدید علاقه مندان به آثار داوینچی از اوفیتزی است.
افیتزی جدید (نیو افیتزی)
پروژه «اوفیتزی جدید» (New Uffizi) یک طرح بلندمدت برای نوسازی توسعه و مدرن سازی فضاهای گالری اوفیتزی است که از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. هدف اصلی این پروژه افزایش فضای نمایشگاهی موزه بهبود زیرساخت ها مانند سیستم های روشنایی تهویه مطبوع و امنیتی و ایجاد مسیرهای بازدید بهتر برای گردشگران است. در قالب این پروژه تعداد اتاق های نمایشگاهی از حدود ۹۰ به ۱۰۱ اتاق افزایش یافته و مساحت کلی موزه تقریباً دو برابر شده است. این گسترش فضا امکان نمایش تعداد بیشتری از آثار موجود در مجموعه اوفیتزی را فراهم کرده که پیش از این در انبارها نگهداری می شدند. این نوسازی ها به منظور بهبود تجربه بازدیدکننده و حفاظت بهتر از آثار هنری انجام شده اند.
راهروی واساری
راهروی واساری (Vasari Corridor) یک مسیر سرپوشیده مرتفع است که گالری اوفیتزی را به کاخ پیتی در آن سوی رودخانه آرنو متصل می کند. این راهرو در سال ۱۵۶۵ توسط جورجیو واساری به دستور کاسیمو اول مدیچی ساخته شد تا اعضای خانواده مدیچی بتوانند بدون عبور از خیابان های عمومی بین محل سکونت خود در کاخ پیتی و دفاترشان در اوفیتزی تردد کنند. این راهرو از بالای مغازه های پل وکیو عبور کرده و منظره ای دیدنی از رودخانه و شهر فلورانس ارائه می دهد. راهروی واساری خود شامل مجموعه ای از نقاشی ها و پرتره های خودنگاره هنرمندان است و بخشی از تجربه بازدید از اوفیتزی محسوب می شود اگرچه بازدید از آن معمولاً نیاز به هماهنگی جداگانه دارد و همیشه برای عموم باز نیست.
موقعیت جغرافیایی (Florence Uffizi Gallery)
گالری اوفیتزی در مرکز تاریخی شهر فلورانس در منطقه توسکانی ایتالیا قرار دارد. این موزه در نزدیکی میدان «پیازا دلا سینیوریا» (Piazza della Signoria) و رودخانه آرنو واقع شده است. موقعیت آن در قلب فلورانس دسترسی به آن را برای بازدیدکنندگان آسان می کند. این منطقه مملو از بناهای تاریخی دیگر کلیساها پل ها و میادین مشهور است که همگی در فاصله کمی از اوفیتزی قرار دارند. آدرس دقیق آن Piazzale degli Uffizi, 6, 50122 Firenze FI, Italy است و به راحتی با پای پیاده از نقاط اصلی شهر قابل دسترسی است.
نکات و توصیه های بازدید از گالری اوفیتزی
بازدید از گالری اوفیتزی تجربه ای فوق العاده است اما به دلیل محبوبیت زیاد آن نیازمند برنامه ریزی است. توصیه می شود بلیط ورودی را از قبل و به صورت آنلاین خریداری کنید تا از ایستادن طولانی در صف های انتظار طولانی که ممکن است تا چندین ساعت طول بکشند اجتناب کنید. زمان کافی برای بازدید در نظر بگیرید؛ برای دیدن آثار اصلی حداقل ۳ تا ۴ ساعت زمان لازم است. ساعات بازدید موزه و روزهای تعطیل آن را پیش از رفتن بررسی کنید. استفاده از نقشه های موزه یا راهنمای صوتی می تواند به شما در جهت یابی و درک بهتر آثار کمک کند. همچنین توجه داشته باشید که ورود برخی وسایل بزرگ مانند کوله پشتی های بزرگ ممکن است مجاز نباشد و باید آن ها را به قسمت امانات تحویل دهید.
میزان بازدید موزه اوفیتزی فلورانس
گالری اوفیتزی یکی از پربازدیدترین موزه های ایتالیا و جهان است. این موزه به طور معمول سالانه میلیون ها بازدیدکننده را جذب می کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ بیش از دو میلیون نفر از این گالری دیدن کردند و آن را به پربازدیدترین گالری هنری ایتالیا تبدیل کردند. با این حال تعداد بازدیدکنندگان ممکن است تحت تأثیر شرایط مختلف قرار گیرد. به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری COVID-19 و تعطیلی های ناشی از آن تعداد بازدیدکنندگان به طور قابل توجهی کاهش یافت و به حدود ۶۵۰ هزار نفر رسید. با وجود این کاهش اوفیتزی همچنان در میان پربازدیدترین موزه های هنری جهان باقی ماند و نشان دهنده اهمیت و جایگاه جهانی آن است. محدودیت در تعداد بازدیدکنندگان همزمان برای حفظ آثار هنری گاهی منجر به صف های طولانی می شود.
فعالیت های جانبی در اطراف گالری اوفیتزی
موقعیت گالری اوفیتزی در مرکز تاریخی فلورانس به این معنی است که فعالیت ها و جاذبه های فراوانی در اطراف آن وجود دارد. پس از بازدید از موزه می توانید در میدان پیازا دلا سینیوریا قدم بزنید و از مجسمه ها و بناهای تاریخی اطراف آن دیدن کنید. پل وکیو (Ponte Vecchio) با مغازه های قدیمی جواهرسازی بر روی آن در فاصله بسیار کمی از اوفیتزی قرار دارد و پیاده روی بر روی آن تجربه ای دلپذیر است. همچنین می توانید در امتداد رودخانه آرنو قدم بزنید یا از کافه ها و رستوران های متعدد در منطقه برای استراحت و صرف غذا استفاده کنید. کلیساهای مهم مانند سانتا کروچه و دوئومو فلورانس نیز در فاصله پیاده روی از اوفیتزی قرار دارند و ارزش بازدید دارند.
موزه اوفیتزی فلورانس کجاست؟
موزه اوفیتزی در مرکز تاریخی شهر فلورانس ایتالیا در نزدیکی میدان پیازا دلا سینیوریا و رودخانه آرنو واقع شده است.
میزان بازدید موزه اوفیتزی چقدر است؟
میزان بازدید موزه اوفیتزی معمولاً سالانه بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر است که آن را به یکی از پربازدیدترین موزه های ایتالیا و جهان تبدیل کرده است.
مهمترین حادثه موزه اوفیتزی چه بود؟
مهمترین حادثه موزه اوفیتزی بمب گذاری مافیای سیسیلی در سال ۱۹۹۳ در نزدیکی ساختمان بود که منجر به خسارت دیدن بخش هایی از موزه و تعدادی از آثار هنری شد.
فاصله گالری اوفیتزی تا مرکز فلورانس چقدر است؟
گالری اوفیتزی در قلب مرکز تاریخی فلورانس قرار دارد بنابراین فاصله آن تا نقاط اصلی مرکز شهر بسیار کم و در حد چند دقیقه پیاده روی است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "موزه اوفیتزی فلورانس The Uffizi Museum" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "موزه اوفیتزی فلورانس The Uffizi Museum"، کلیک کنید.