لوموند: جنگ اوکراین، روسیه را در آغوش چین انداخت

رسانه فرانسوی با اشاره به نزدیک شدن مسکو و پکن در نتیجه درگیری های روسیه با اوکراین در 2014 و 2022، گزارش داد آمریکا از این مسیله نگران است و از اروپا خواسته این اتحاد را برهم بزند.

به گزارش تینار، روزنامه فرانسوی نوشت جنگ روسیه و اوکراین باعث شده مسکو به چین روی بیاورد؛ چرخشی که به گفته لوموند، گرچه از سر ناچاری بوده، اما ایالات متحده را نگران کرده است.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان اخیراً به چین سفر کرد و در اواسط سال میلادی جاری هم قرار است «شی جین پینگ» رییس جمهور چین به اروپا سفر کرده و با «امانویل ماکرون» رییس جمهور فرانسه دیدار کند. لوموند گزارش داد آمریکا از متحدان خود در اروپا خواسته در این دیدارها سعی کنند پکن را از نزدیک شدن به مسکو منصرف کرده و کاری کنند چین روابط تجاری خود با روسیه را محدود کند.

به گزارش رسانه فرانسوی، این پیام آمریکا که در هفته های اخیر از سوی آمریکا، فرانسه و آلمان تکرار شده، نشان دهنده این است که واشنگتن تا چه حد نگران نزدیک شدن روسیه و چین در نتیجه جنگ اوکراین است.

بر اساس این گزارش، آمریکا برای اثبات خطری که از نزدیک شدن روسیه و چین متوجه غرب شده است، در ماه میلادی جاری اسنادی را منتشر کرد که نشان می دهد در سه ماهه چهارم 2023، روسیه بیش از 70 درصد قطعات ماشینی لازم برای ساخت موشک های بالستیک را از چین وارد کرده است. علاوه بر این، آمریکا مدعی است که در سال 2023 تقریباً 90 درصد از واردات قطعات میکروالکترونیک که روسیه در ساخت تانک ها و موشک های خود استفاده می کند، از چین انجام شده است.

لوموند: جنگ اوکراین، روسیه را در آغوش چین انداخت
تانک تی-72 روسیه در جبهه شمالی اوکراین

به گزارش لوموند، نزدیک شدن روسیه و چین اتفاق تازه ای نیست، بلکه به الحاق شبه جزیره کریمه در 2014 بازمی گردد؛ یعنی زمانی که روابط روسیه با غرب سرد شد و مسکو در مواجهه با تحریم های آمریکا و اروپا، به چین روی آورد. بااین حال، با آغاز جنگ اوکراین در 2022 روسیه چرخش جدی تری به سوی چین داشت و اتحادیه اروپا را که یکی از شرکای تجاری مهم این کشور بود، رها کرد.

نشریه فرانسوی همچنین در توضیح دلیل نگرانی آمریکا از نزدیکی پکن و مسکو با اشاره به ضعف صنایع نظامی غرب در تداوم حمایت از اوکراین نوشت: «صنایع دفاعی روسیه توانسته اند با وجود تحریم های گسترده غرب، با سرعت بالایی تجدید قوا کرده و نیازهای تسلیحاتی این کشور را در جنگ با اوکراین برآورده کنند؛ امری که در عملکرد این کشور در جنگ تاثیر شگرفی داشته و تا حدی به روابط تجاری روسیه با کشورهایی مانند چین و هند مرتبط است.»

به گزارش لوموند، فروش نفت روسیه به کشورهایی مانند چین و هند عاملی است که در جنگ اوکراین به روسیه کمک بزرگی کرده، اما آنچه حساسیت آمریکا را افزایش داده صادرات قطعاتی از چین به روسیه است که در مسکو از آن ها در ساخت سلاح و فشار بر اوکراین استفاده می کند.

یکی دیگر از دلایل نگرانی آمریکا از گرم شدن روابط این دو کشور تغییرات عمده ای است که در توازن قدرت در جهان روی داده است. آمریکا همه چیز را با معیار رشد چین اندازه می گیرد و نمی تواند این جریان را نادیده بگیرد. آنچه رابطه روسیه و چین را گرم تر می کند، موضعی مشترک در برابر سلطه جویی آمریکا است. این اتفاق به تازگی نیفتاده و در 2014 نیز با الحاق کریمه و سردشدن روابط مسکو با غرب، روسیه به چین روی آورد.

لوموند: جنگ اوکراین، روسیه را در آغوش چین انداخت
دیدار پوتین و شی در کرملین

این رسانه همچنین با طرح این ادعا که عامل اصلی اتحاد روسیه و چین مقابله با نفوذ و قدرت آمریکاست، گزارش داد واشنگتن از اتحاد این دو کشور و تلاش آن ها برای برهم زدن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا نگران است.

از سوی دیگر، لوموند در این مقاله به اظهارات «الکساندر گابویف» کارشناس اندیشکده «کارنگی» در نشریه «فارن افرز» اشاره کرد که مدعی است روسیه و چین در رابطه خود جایگاه برابری ندارند؛ بلکه مسکو برای اینکه بتواند همچنان به مقابله با آمریکا ادامه دهد، به نوعی خود را وابسته چین کرده است. در مقابل، گرچه غرب نتوانست از نزدیک شدن مسکو به پکن جلوگیری کند و جنگ اوکراین عملاً روسیه را در آغوش چین انداخت، اما به نظر می رسد چین هم با آغوش باز از این رابطه گرم استقبال نمی کند.

برخی کارشناسان و چهره های دانشگاهی چین اما نسبت به چرخش کامل روسیه به سوی آسیا تردید دارند. «گوان گوی های» از دانشگاه «پکینگ» می گوید روسیه قصد ندارد هویت اروپایی خود را از دست دهد. این تحلیلگر اساساً معتقد است شروع جنگ اوکراین ریشه در تلاش های روسیه برای حفظ این هویت اروپایی داشته و مسکو حاضر نیست با چشم پوشی کامل از تعاملات خود با اروپا، به یک کشور سراسر آسیایی بدل شود.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران مدعی هستند چین هم تمایلی به اتحاد استوار و «دوستی نامحدود» با روسیه ندارد، چراکه این دو کشور طرح های متفاوتی برای نظم جهانی جدید دارند. «فنگ یو جون» دراین باره در نشریه «اکونومیست» نوشت روسیه برای برهم زدن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا، به ابزارهای نظامی متوسل می شود، اما چین قصد دارد از مسیرهای صلح آمیز به این هدف دست یابد.

لوموند در انتها بار دیگر به تلاش های آمریکا برای برهم زدن اتحاد روسیه و چین از طریق اروپا اشاره کرد، اما تصریح کرد اینکه اروپا درخواست واشنگتن را اجابت کند یا نه، به تصمیم مستقل سران قاره سبز در بروکسل بستگی دارد.

پایان خبر تینار

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لوموند: جنگ اوکراین، روسیه را در آغوش چین انداخت" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لوموند: جنگ اوکراین، روسیه را در آغوش چین انداخت"، کلیک کنید.