دستمزد 1403 فقط 40 درصد معیشت کارگران را پوشش می دهد

آفتاب نیوز :

سمیه گلپور، رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اشاره به افزایش 35 درصدی حداقل مزد کارگران در سال 1403 و ترک اعتراض آمیز نمایندگان جامعه کارگری به تینار گفت: افزایش 35 درصدی حداقل مزد کارگری 1403، با احتساب کسورات بیش از قریب 60 درصد معیشت کارگران را پوشش نمی دهد. نمایندگان کارگری شورای عالی کار از امضا آن امتناع کردند چرا که سبد معیشت اعلامی که از سوی نمایندگان کارگری اعلام شده بود بالغ بر 21 میلیون تومان و آنچه دولت اعلام کرده صرفاً بالغ بر 16 میلیون تومان است.

وی افزود: جامعه کارگری این افزایش 35 درصدی را لطف به کارگر نمی داند، زیرا مطابق با پیش بینی تورم از سوی مرکز پژوهش های مجلس در سال 1403 است دوماً دولت و کارفرمایان مجبور شدند برای تامین نیروی کاری که متاسفانه در بسیاری از استان ها با کمبود نیروی کار مواجه هستند حداقل دستمزد را با نرخ تعادلی بازار کار آزاد که روزانه 400 تا 500 هزار تومان برای کارگر بدون تخصص ساده ساختمانی و باغبانی، خارج از چارچوب قانون کار است مصوب کند.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه اعلام شده سایر سطوح یعنی شامل کارگران متخصص تر و بازنشستگان صرفاً 22 درصد افزایش حقوق داشتند. یعنی ما باید منتظر افزایش پدیده شوم و ناشایست مهاجرت کارگران متخصص مان که به آن ها در کشور بسیار نیازمند هستیم به کشور های نظیر امارات. عراق، عمان و… باشیم و خالی تر شدن کشور از نیروی کار متخصص را در سال 1403 هم نظاره گر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه در سال 1402 یعنی سالی که در آن قرار داریم نرخ تورم قریب 45 درصد بوده و افزایش مزد 27 درصد، کاهش شدید قدرت خرید جامعه به ویژه کارگران را تجربه کردیم. حال چه ضمانتی برای کنترل تورم وجود دارد که جامعه کارگری به این افزایش 35 درصدی راضی باشد؟ بنابراین ما تشکل های کارگری از مجلس دوازدهم انتظار داریم که با توجه به پیشنهاد اعلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اجرای عدالت مزدی و تقویت قدرت خرید کارگران که موجب رونق تولید هم خواهد شد این پیشنهاد وزیر را جدی گرفته و اقدام موثر در راستای حل این مساله یعنی مزد کارگری و تامین معاش کارگر داشته باشند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "دستمزد 1403 فقط 40 درصد معیشت کارگران را پوشش می دهد" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "دستمزد 1403 فقط 40 درصد معیشت کارگران را پوشش می دهد"، کلیک کنید.